Einde van problemen met waterintercommunale in zicht!

Op 4 augustus 2017, over deze onderwerpen: Communicatie en Dienstverlening, Financiën

Het had heel wat voeten in de aarde, maar het einde van de problemen met de waterintercommunale is in zicht. De gemeenteraad bevestigde op haar laatste zitting de uittreding uit de veelbesproken Brusselse waterintercommunale Vivaqua en keurde in een bijkomend punt de ontbinding goed van "postbusintercommunale" IWVB.

Schepen Stijn Quaghebeur: "Ik ben zeer tevreden dat er eindelijk een doorbraak is. De waterbedeling in Dilbeek (en de Vlaamse Rand rond Brussel) is zeer complex.
Direct en indirect zijn we betrokken bij maar liefst 3 waterintercommunales: als Dilbekenaar krijgen we onze factuur van IWVB maar de intercommunale die het werk op het veld levert is de Brusselse waterintercommunale Vivaqua die haar hoge kosten doorrekende aan IWVB. TMVW deed de administratieve backoffice van IWVB.
"

IWVB bleek met een enorme schuldenberg te zitten die eind 2016 opgelopen was tot 6 miljoen euro. De schuld liep op door oude en dure exploitatiecontracten met Vivaqua maar ook de gemeenten hadden boter op het hoofd want kregen jaren te hoge dividenden uitgekeerd.
Intussen kregen bewoners een dure waterfactuur in de bus én mocht de gemeente nog deels zelf opdraaien voor de broodnodige investeringen in het net.

De grootste hinderpaal om heel het probleem op te lossen was het gegeven dat 5 gemeenten (waaronder Dilbeek, Zaventem en Sint-Pieters-Leeuw) hun waternet in 2010 hadden verkocht aan Vivaqua. Door de verkoop werden de gemeenten met handen en voeten gebonden aan Vivaqua, die elk saneringsplan voor IWVB tegen hielden.

"Een goede zaak dat Open VLD tot inzicht is gekomen en zowel de bevestiging van de uittreding als de ontbinding mee hebben goedgekeurd. Maar de waarheid heeft zijn rechten. Oud-burgemeester Platteau was de drijvende kracht achter de verkoop van dat waternet. Ten eerste om de gemeentekas te depanneren en ten tweede omdat er goede contacten waren met de Brusselaars. Twee jaar geleden nog, stemde zijn partij samen met UF, nog tegen de uittreding uit Vivaqua. Gelukkig had de coalitie toen nog een meerderheid."

De uittreding brengt de gemeente nog een aardige duit op. Bruto houden we er 2,7 miljoen euro aan over. Hier moeten echter nog de schuld van IWVB mee afgelost worden alsook de investeringen in het waternet van het laatste jaar.
Afwachten dus wat er over blijft, maar dat het saldo positief zal zijn, staat vast.

Ondertussen is de gemeente in gesprek om een nieuwe watermaatschappij te selecteren. Deze zal de verdeling van water en investeringen in het oude net over moeten nemen.
De doelstellingen zijn: een aanvaardbare waterprijs, meer investeringen in het waternet die niet ten laste van de gemeenten vallen en een transparante watermaatschappij waarin onze gemeente inspraak heeft. Tegen september moet hierover uitsluitsel zijn.