Gemeenteraad keurt studieopdracht fietssnelwegen goed

Op 21 februari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken

De gemeenteraad van Dilbeek keurde op 21 februari principieel de samenwerkingsovereenkomst goed met de provincie en het Brussels Gewest om het fietssnelwegen traject in onze gemeente uit te bouwen.

De provincie lanceert hiervoor een overheidsopdracht voor de aanstelling van een studiebureau voor de opmaak van een ontwerpend onderzoek voor de fietssnelwegen langs spoorlijnen 50 en 50A.

Schepen Stijn Quaghebeur: "Na deze studie zou duidelijk moeten worden waar de fietssnelwegen juist zullen komen te liggen (ten noorden en/of ten zuiden van de spoorlijn 50). Wat betreft spoorlijn 50A (die door Schepdaal en Itterbeek loopt) is dat vrij duidelijk, gezien al grote stukken zijn aangelegd. Voor de spoorlijn 50 is dat vandaag nog ver van duidelijk. Dat zal dus goed onderzocht moeten worden"

Tijdspad

Op korte termijn zullen de spoorwegen de stukken fietssnelwegen langsheen spoorweg 50A overdragen aan de gemeente Dilbeek, weliswaar nadat ze geasfalteerd zullen zijn.

Eens de studie voltooid kunnen we de missing links op deze lijn aanpakken, en kunnen we ook stapsgewijs de fietssnelweg langs de noordelijke spoorlijn in uitvoering brengen. Dat zal werk zijn voor de periode na 2018 wanneer de studieopdracht voltooid is en we met de financiële steun van Vlaanderen en de provincie kunnen starten met de realisatie.

Deel van de oplossing

Schepen van mobiliteit Quaghebeur is tevreden en kijkt vooruit. "We staan met z'n allen steeds langer en meer in de file. Investeringen in vlotte fietsinfrastructuur is in Vlaanderen lang ondermaats gebleven. De gemeente doet een grote inspanning om fietspaden aan te leggen langs gemeentewegen. De fietssnelwegen kunnen een echt alternatief vormen voor het woon-werkverkeer. In rechte lijn, zonder files en conflictvrij naar Brussel kunnen fietsen, moet toch een aanzienlijk aantal mensen in de verleiding brengen om zich op een andere wijze te verplaatsen naar het werk. Zeker in de Vlaamse Rand waar zeer weinig mensen zich met de fiets verplaatsen (4% in tegenstelling tot 12% in heel Vlaanderen) is er nog veel groeimarge. Ik ben ervan overtuigd dat fietssnelwegen een deel van de oplossing voor ons mobiliteitsprobleem zijn", besluit Quaghebeur.