Inwoners kiezen resoluut voor leefbare dorpskern

Op 27 januari 2017, over deze onderwerpen: Leefmilieu en energie, Mobiliteit & Openbare Werken, Ruimtelijk beleid

De werkgroep die zich bezig houdt met de toekomst van Schepdaal heeft de resultaten van de enquête verzameld en zal die nu doorspelen aan het Dilbeekse schepencollege. De Schepdalenaren willen hun dorp opnieuw leefbaar maken.

Schepdaal staat bekend als een gezellig dorp, maar het centrum van de Dilbeekse deelgemeente gaat gebukt onder een groot mobiliteitsprobleem. Zo krijgt de Eylenboschstraat als centrale straat naar het marktplein te veel verkeer te slikken. De forse uitbreiding van de scholen in de dorpskern brengt meer verkeer dan

vroeger met zich mee en binnenkort komt er nog een nieuwe woonwijk in die kern.

Daarom besloten enkele geëngageerde inwoners om een werkgroep op te richten en eens na te denken over de toekomst van het dorp. Die hele denkoefening nam anderhalf jaar in beslag. Er werd bekeken hoe het verkeer kan gestuurd worden om Schepdaal opnieuw leefbaar te maken. De voorstellen werden op een informatievergadering aan de inwoners voorgelegd en ook hun mening werd gevraagd. Intussen heeft de werkgroep die meningen verzameld en de conclusie is duidelijk: de Schepdalenaren willen hun verkeersveilig en leefbaar dorp terug.

Dertig voorstellen

“De hele denkoefening heeft ongeveer anderhalf jaar in beslag genomen, maar wel een mooi resultaat opgeleverd”, zegt Dirk Evenepoel, lid van het burgerinitiatief. “In totaal werden onder de dorpsbewoners dertig voorstellen naar voor geschoven die de leefbaarheid in het centrum van Schepdaal moeten vergroten. Uniek is dat die voorstellen over het algemeen positief bevonden worden door de inwoners. Nu weten we wat ons te doen staat.”

Het meest opvallende voorstel, een autovrij marktplein en een knip van het doorgaand verkeer aan het marktplein, werd door de Schepdalenaren afgewezen. Maar ze gingen wel akkoord met een herinrichting van de drukke Eylenboschstraat. Daar zou volgens de plannen eenrichtingsverkeer en een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur komen. Een deel van het verkeer zou dan via de Dreef omgeleid worden. Een ander populair idee is om een fietsbrug over de spoorweg te laten lopen. Ook kleinere aanpassingen in de dorpskern werden door de bewoners goed bevonden.

“Nu leggen we laatste hand aan een synthese-nota om die in februari in een dossier voor te leggen aan het schepencollege”, zegt Evenepoel. “Schepenen Stijn Quaghebeur en Anneleen Van Den Houte lieten ons al weten dat ze dit jaar nog aan de slag willen gaan met ons plan. Het is dan ook een realistisch actieplan met heel wat gemakkelijke en goedkope ingrepen die van Schepdaal opnieuw een leefbaar dorp maken. Zo bouwen we vandaag samen aan een dorp voor onze kinderen van morgen.”

Dieter Hautman ■

Het Nieuwsblad/Regionaal: Pajottenland, Vr. 27 Jan. 2017, Pagina 2

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is