Laagvliegende vliegtuigen houden Dilbekenaren 's nachts wakker

Op 19 augustus 2016, over deze onderwerpen: Leefmilieu en energie, Vlaams karakter
Vliegtuig

Door werken aan een landingsbaan op Brussels Airport vliegen heel wat vliegtuigen 's nachts laag over Dilbeek.

Dilbekenaren zullen het de voorbije dagen wel gemerkt hebben. Er vliegen al een tijdje heel wat vliegtuigen laag boven het Dilbeeks grondgebied. Overdag blijft het vliegtuigverkeer

boven de gemeente beperkt, maar vanaf 23 uur barst het vliegtuiglawaai los. Ook op sociale media maakten verschillende Dilbekenaren al melding van vliegtuighinder, wat al tot heel wat discussies leidde tussen tegenstanders en voorstanders van de vliegtuigen. Hoe dan ook kampen verschillende inwoners met een verstoorde nachtrust.

Ook op de gemeente kwamen al heel wat klachten binnen over de laag overvliegende vliegtuigen. De gemeente Dilbeek kreeg van Brussels Airport te horen dat de evolutie in het vliegverkeer te maken heeft met werken aan een bepaalde landingsbaan op de luchthaven. “Volgens Belgocontrol zijn er nog tot eind september werken aan de landingsbaan”, zegt burgemeester Willy Segers (N-VA). “Maar de huidige fase zou vandaag afgewerkt moeten zijn, waardoor de hinder boven Dilbeek ook weer zou verdwijnen”, klinkt het.

Intussen blijft burgemeester Segers bij de overheid aandringen op een gelijke spreiding van het vliegverkeer. “Met het Toekomstforum, waar alle burgemeesters van Halle-Vilvoorde bij aangesloten zijn, hadden we bijna een akkoord met minister Galant. Maar door haar aftreden moesten we weer vanaf nul beginnen”, zegt Segers. “Inmiddels hebben we al constructieve gesprekken gehad met de huidige minister Bellot (MR), die naar eigen zeggen geen rekening houdt met de perikelen rond het vliegverkeer boven Brussel. We hebben er dan ook goede hoop op dat de minister kiest voor een eerlijke spreiding van het luchtverkeer, zodat wij niet alle lasten van de luchthaven krijgen”, aldus Segers. Klachten over geluidshinder van vliegtuigen van en naar Brussels Airport kan u melden via www.airportmediation.be. (dhh)

DIETER HAUTMAN ■

Bron: Het Nieuwsblad; 19/08/2016; P. 5