Meerjarenplan VLD en UF snoeit in noodzakelijke investeringen

Op 14 juni 2017, over deze onderwerpen: Financiën, Jeugd, Mobiliteit & Openbare Werken, Onderwijs, Veiligheid

Op de gemeenteraad van 23 mei werd het meerjarenplan en budget 2017 voorgelegd door de coalitie. VLD forceerde echter met UF een amendement door de gemeenteraad dat schrapt in noodzakelijke investeringen in jeugdinfrastructuur, veiligheid, weginfrastructuur en het openbaar groen van Dilbeek. Vervolgens stemde deze nieuwe coalitie samen voor het door het amendement aangepaste meerjarenplan, hoewel het voorgestelde meerjarenplan er gekomen was na overleg met VLD en inclusief enkele besparingen die zij noodzakelijk achtten.

VLD toont zich hierbij opnieuw een onbetrouwbare partner die het belang van de gemeente niet voorop stelt, maar liever samen met UF een nieuwe coalitie vormt.

Om tot een sluitend voorstel van meerjarenplan te komen, had de coalitie op verzoek van VLD drie maatregelen genomen:

1. Op de dagelijkse werking (exploitatie) is elke mogelijke reserve weggesneden (ongeveer 750 000€) bij alle diensten. Dit zorg ervoor dat de werking sterk wordt bemoeilijkt en dat er in de praktijk niet meer kan worden ingespeeld op onvoorziene uitgaven. Dat heeft tot gevolg dat er ook in de dagelijkse werking van de gemeente bepaalde uitgaven niet meer mogelijk zullen zijn.
  2. Uitstellen van investeringen. Een aantal noodzakelijke projecten werden verder vooruit geschoven in de tijd. Dit heeft tot gevolg dat een deel van de bijhorende uitgaven (en inkomsten) niet langer in deze legislatuur zullen vallen en dus deels buiten dit meerjarenplan. Deze investeringen blijven echter nodig.
  3. Enkele bijkomende inkomsten via belastingen die niet ten laste vallen van de Dilbekenaren (ongeveer 375 000€): een belasting op masten en pylonen en één op toeristische verblijven in het kader van het project Breugel 2019 waarin de gemeente ook wil investeren.

De staat van onze wegen blijft een heikel punt ondanks de gemaakte vooruitgang, onze veiligheid, onze jeugd, onze fietsinfrastructuur en het groene karakter van onze gemeente: het zijn stuk voor stuk projecten waarin deze coalitie wil blijven investeren om de toekomst van Dilbeek veilig te stellen.  Voor de coalitie was het dus onaanvaardbaar om deze projecten te schrappen uit het meerjarenplan. De coalitie kon dit door het amendement aangepaste meerjarenplan dus niet langer goedkeuren. Maar de nieuwe meerderheid VLD-UF keurde het door hen aangepaste meerjarenplan echter wel goed. Zij dragen dan ook de volledige verantwoordelijkheid voor de geschrapte uitgaven.

De huidige toestand, waarbij VLD een de facto coalitie vormt met UF voor de meest cruciale beslissing die een gemeenteraad moet nemen, is ongezien in Vlaanderen en voor de coalitie onaanvaardbaar.  De coalitie zal zich dan ook verder beraden over de verder te nemen stappen.