N-VA Dilbeek betreurt partijpolitieke spelletjes

Op 22 november 2016, over deze onderwerpen: Financiën, Mobiliteit & Openbare Werken, Onderwijs, Veiligheid

Op de gemeenteraad van 22 november keurde Open VLD samen met de Franstalige partij UF een belastingsverlaging goed van 100 opcentiemen op de onroerende voorheffing. Dit betekent jaarlijks 1,3 miljoen euro minder middelen voor de gemeente. Een triestig hoogtepunt van partijpolitieke spelletjes ten koste van de toekomst van Dilbeek. Bovendien in samenspraak met de Franstaligen!

N-VA wil uiteraard geen nodeloos hoge belastingen maar in Dilbeek liggen de belastingen duidelijk ver onder het Vlaamse gemiddelde. Ook het aantal personeelsleden in onze gemeente ligt beduidend lager dan in de rest van Vlaanderen. Besparen op weinig zal dus pijn doen. En net nu heel wat investeringen eindelijk kunnen gebeuren, niet in het minst in onze straten en wegen die jarenlang slecht onderhouden zijn. 40% van onze wegen is aan vernieuwing toe, de bevolking groeit aan dus zijn extra investeringen in onderwijs, jeugd, sport en cultuurinfrastructuur noodzakelijk. Onze ligging naast Brussel vereisen extra investeringen in veiligheid. Dat is de laatste maanden pijnlijk duidelijk geworden. Ook de Vlaamse overheid erkent dit en kende Dilbeek daarom extra middelen toe vanuit de Vlaamse begroting. Jammer genoeg zullen we deze middelen niet ten volle kunnen besteden en verloren gaan in het partijpolitieke belang van enkelen.

Nochtans is men vanuit de oppositie – die dankzij het verwerpelijk gedrag van een overloper nu een meerderheid vormt met de Franstaligen – goed op de hoogte van de financiële situatie van de gemeente. Door een jaarlijkse vermindering van de middelen met 1,3 miljoen euro zal heel wat niet mogelijk zijn of een pak vertraagd uitgevoerd moeten worden. Dit is schuldig verzuim. De korte termijn politiek is jammer genoeg terug en we kunnen dit als partij die net staat voor verandering én het handelen in belang van de toekomst van de komende generaties, alleen maar betreuren. Er is vandaag geschiedenis geschreven: Dilbeek is de eerste gemeente die door kortzichtig politiek gedoe, gestuurd door een alternatieve meerderheid, in zijn eigen vel snijdt en zijn eigen tekorten op de begroting organiseert.

We laten het hier alvast niet bij! Wij blijven staan voor investeringen in de toekomst, in belang van een aangenaam, veilig, groen en Vlaams Dilbeek waar we fier kunnen en moeten op zijn. Er is een veldslag verloren maar de oorlog is nog niet gedaan!