Negen gemeenten willen opstappen uit Vivaqua maar kunnen niet

Op 24 oktober 2016, over deze onderwerpen: Leefmilieu en energie

HALLE / SINT-PIETERS-LEEUW / DILBEEK - Negen Vlaamse gemeenten uit de rand willen graag opstappen uit de waterintercommunale Vivaqua maar kunnen dit voorlopig niet. Ze vrezen dat zij als Vlaamse gemeente mee zullen moeten opdraaien voor Brusselse schulden.

Het botert al enige tijd niet meer in het huishouden van Vivaqua. Vandaag willen negen Vlaamse gemeenten graag opstappen uit Vivaqua omdat ze niet meer akkoord zijn met het beleid dat er gevoerd wordt. Het gaat om de gemeenten Dilbeek, Machelen, Steenokkerzeel, Grimbergen, Merchtem, Tervuren, Kortenberg, Sint-Pieters-Leeuw en Wemmel. Vivaqua staat in voor de waterproductie en waterwinning, distributie en transport en voorziet heel wat gemeenten in de rand van drinkwater.

“De verhoudingen zijn bij Vivaqua helemaal scheef getrokken”, zo stelt Luc Deconinck, burgemeester van Sint-Pieters-Leeuw en woordvoerder van de negen gemeenten uit de rand. “Van de 38 vennoten zijn er15 Vlaamse gemeenten. Zes Brusselse gemeenten hebben ruim 80% van de aandelen in handen tegenover 11% voor de 15 Vlaamse gemeenten. Dat vertaalt zich ook in de samenstelling van de raad van bestuur. Met slechts vier op 25 bestuursleden kunnen de Vlaamse gemeenten niet op tegen de Brusselse gemeenten die amper naar ons luisteren. We hebben geen reële inspraak bij Vivaqua en onze belangen worden onvoldoende behartigd. Vandaar dat negen van de vijftien gemeenten beslist hebben begin dit jaar om er uit te stappen. Twee gemeenten (Halle en Zaventelm) twijfelen nog en overige vier zijn faciliteitengemeenten”.

Maar zo eenvoudig blijkt het uitstappen niet. Ondanks een intergewestelijk samenwerkingsakkoord weigert de raad van bestuur van Vivaqua de uittreding ‘omdat er geen twee derde meerderheid voor gevonden wordt’. “Met onze weinige mandaten kunnen we daar niet tegenop. Er restte ons niets anders dan naar de rechtbank te stappen waar we onze uittreding vragen te bekrachtigen en zelfs Vivaqua willen laten ontbinden”, aldus Luc Deconinck. De zaak wordt vandaag, vrijdag 21 oktober ingeleid.

Ondertussen diende zich recent een nieuw element aan die de negen gemeenten nog meer sterkt in hun eis om uit Vivaqua te treden. “Vivaqua heeft vergevorderde plannen om te fuseren met Hydrobru, een andere Brusselse waterintercommunale die zich bezig houdt met de distributie van drinkewater en het aanleggen van rioleringen. Vivaqua is een gezond bedrijf, maar Hydrobru heeft een schuldenberg van 600 miljoen euro. Uiteraard komen die bij een overname in de nek van het gezonde Vivaqua terecht. Concreet betekent dit Vlaamse gemeenten mee zullen mogen opdraaien voor Brusselse schulden. Dat kan volgens ons niet”, aldus Luc Deconinck.

De negen Vlaamse gemeenten stemden op de raad van bestuur tegen de omstreden fusie, samen met ook nog Halle en Zaventem. “Wij hebben onze uittreding nog niet aangevraagd omdat we aanvankelijk wat afgewacht hebben, maar we beginnen er sterk aan te denken om dit toch ook te doen”, aldus de Halse burgemeester Dirk Pieters.

De negen gemeenten wachten nu met spanning het proces af om uit Vivaqua te kunnen stappen. “Vennoten die uitstappen, hebben recht op een vergoeding. Nu is Vivaqua nog gezond en is dit dividend gegarandeerd. Maar eens de fusie een feit is, is dit veel minder plausibel”, aldus Walter Vansteenkiste, burgemeester van Wemmel.

In elk geval moeten we niet vrezen dat de betrokken gemeenten plots zonder drinkwater zouden vallen. We zijn allemaal lid van de intercommunale IWVB die verantwoordelijk is voor de verdeling van het drinkwater. Zij nemen het drinkwater voor een aantal gemeenten af bij Vivaqua, die enkel optreedt als levenarncier. Maar er zijn nog waterlevenranciers op de markt die vaak goedkoper zijn dan Vivaqua”, besluit schepen Stijn Quaghebeur van Dilbeek.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/blide_02535998