Steeds meer klachten over postbodes die geen Nederlands kennen

Op 9 augustus 2016, over deze onderwerpen: Communicatie en Dienstverlening, Vlaams karakter
Post

Steeds meer Dilbekenaren klagen over het gebrek aan Nederlandstalige postbodes in hun gemeente. Zowel het Dilbeekse gemeentebestuur als de Vlaamse Volksbeweging vragen Bpost om hieraan iets te doen, maar het postbedrijf komt personeel te kort.

Dat er in het Pajottenland vaak Franstalige postbodes worden ingeschakeld, is al langer een probleem. Ook inwoners uit Ternat, Lennik en andere gemeenten nabij Brussel klagen vaak over postbodes die het Nederlands niet machtig zijn. Volgens de Vlaamse Volksbeweging is in Dilbeek de maat vol.

De vereniging kreeg onlangs drie klachten binnen van Dilbekenaren die niet met hun postbode konden communiceren, omdat hij of zij geen Nederlands kende. “Ik hoor mensen constant klagen over het taalgebruik van de postbodes”, zegt Jean-Pierre Van Cauwelaert van de Vlaamse Volksbeweging. “Mensen ergeren zich hieraan. In Dilbeek, waar Vlamingen thuis zijn, spreken de postbodes Frans. Het wordt bovendien steeds erger. Een inwoner vroeg onlangs aan zijn postbode of er geen post was. De postman antwoordde alleen dat hij Frans sprak. Soms lijkt het alsof de postbodes geen moeite willen doen om Nederlands te spreken.”

Sociale functie

Van Cauwelaert besloot om een brief naar Bpost te schrijven. “Ik kreeg echter van het bedrijf te horen dat ze zich aan de taalregels proberen te houden”, zegt hij. “Ze lieten me ook weten dat het moeilijk is om personeel te vinden. Ik heb daar alle begrip voor. Maar wat met de oudere mensen die geen Frans kunnen spreken? Vroeger had de postbode een sociale functie. Die man of vrouw was het luisterend oor voor oudere mensen in de buurt. Dat is helaas niet meer zo. Bovendien kunnen ze geen Nederlands meer spreken.”

Het viel Van Cauwelaert ook op dat het Nederlandstalige personeel aan het loket in het postkantoor wel vlot overschakelt naar het Frans bij Franstalige klanten. “Die mensen willen zich blijkbaar klantvriendelijk opstellen”, zegt hij. “Dat kan ik goed begrijpen. Maar ik vind het wel jammer dat de postbodes die klantvriendelijkheid niet hoog in het vaandel dragen.”

Geen oplossing

Van Cauwelaert contacteerde burgemeester Willy Segers (N-VA), die op zijn beurt verschillende keren contact heeft opgenomen met Bpost om het probleem aan te kaarten. Maar voorlopig is er geen oplossing.

Bij Bpost is men zich bewust van het taalprobleem in Dilbeek. “In de Rand hebben we het heel moeilijk om mensen aan te werven”, zegt woordvoerster Barbara Van Speybroeck van Bpost. “We moeten de taalwetten respecteren. We vinden het echter ook heel belangrijk dat er een universele dienstverlening is en dat mensen hun post en pakketjes krijgen. Als we moeten kiezen tussen Franstalige postbodes met een basiskennis Nederlands die goed werk leveren of een gebrek aan mankracht omdat die postbodes niet goed Nederlands kunnen spreken, dan gaan we voor de eerste optie. Intussen zijn we wel intensief aan het rekruteren in de Rand.”

Bron: Het Nieuwsblad; 9/08/2016; P. 2