Strijkwinkels sluiten: zestien jobs sneuvelen

Op 27 november 2015, over deze onderwerpen: Lokale economie, Sociale zaken

De strijkwinkels van Buizingen, Beersel, Schepdaal en Dilbeek sluiten op 1 december definitief de deuren. Zestien mensen verliezen hun baan.

Het nieuws werd bekendgemaakt door de vzw Spectrum, die langdurig werklozen begeleidt in de zoektocht naar een job. "In juni 2016 zal de Vlaamse regering beslissen of het gebruik van dienstencheques te combineren valt met het statuut van onze opleiding voor strijkdames", klinkt het. "Maar de vooruitzichten zijn negatief. Gekoppeld aan een tekort aan inkomsten, leidt dat tot een stopzetting van dit project." De strijkdames zullen wel nog tot mei begeleid worden in hun zoektocht naar een nieuwe job.

Voor de werknemers komt de sluiting als een donderslag bij heldere hemel. Ook de gemeente Dilbeek valt compleet uit de lucht. "Wij zijn enorm verrast door het nieuws", zegt schepen van Tewerkstelling Diane Van Hove (N-VA). "Voor de vakantie hebben wij nog overleg gehad met de vzw. Toen kregen we te horen dat er verlies gemaakt werd, maar desondanks wilden ze alle activiteiten wel concentreren in Schepdaal."

Opties bekijken

Het gemeentebestuur zal maandag samenzitten met de vzw Spectrum. "Wij willen inzetten op sociale tewerkstelling", aldus Van Hove. "Daarom sluiten wij contracten af met vzw's om die mensen te begeleiden. Die vzw's hebben immers voldoende kennis van zaken. In de komende weken zullen we nu bekijken wat we kunnen doen voor de getroffen werknemers." (MEN)

Bron: Het Laatste Nieuws; 27/11/2015; P. 20