Programma

Thuis in jouw Kapelle, Bodegem, Itterbeek, Schepdaal, Groot-Bijgaarden, Dilbeek!

Het is goed leven in Dilbeek en al haar deelgemeenten. N-VA – LvBurgemeester wil onze gemeente behouden als een leuke plek om te leven, wonen, werken en ontspannen.

• Een Vlaamse thuis voor al wie onze waarden, normen en het Nederlands omarmt;
  • Een veilige thuis waar we inzetten op veiligheid van al onze burgers;
  • Een welvarende thuis waar we ondernemers ondersteunen, waar mensen goed onderwijs kunnen volgen en we hen aan een job helpen. Wie het echt moeilijk heeft, wordt ondersteund;
  • Een financieel gezonde thuis waar we als partij inzetten op goed bestuur en een gezonde boekhouding. We zetten de tering naar de nering en leven niet boven onze stand;
  • Een warme en aangename thuis voor alle Dilbekenaren.

In ons Dilbeek voelt de Vlaming zich thuis en moet hij/zij zich zo blijven voelen. N-VA LvBurgemeester beschermt onze veiligheid, biedt Dilbekenaren ankers en beschermt onze manier van leven. We creëren welvaart voor burgers, voor bedrijven, voor Dilbeek.

Warme en aangename thuis

N-VA Dilbeek, de lijst van de Burgemeester, heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op propere en veilige dorpskernen, meer groen en behoud van open ruimte en aanzienlijk meer voorzieningen voor fietsers. Ook voetgangers werden niet vergeten: minstens evenveel voetpaden en wandelpaden werden aangepakt, aangepast en verbeterd.

Onze verenigingen geven zuurstof aan het rijke, Dilbeekse gemeenschapsleven. Dat vinden we terug in onze sportclubs, in onze jeugdbewegingen, in onze culturele verenigingen. Daar zetten we bewust verder op in: we ondersteunen waar nodig, hetzij financieel, hetzij logistiek, hetzij met infrastructuur. Ook de Dilbekenaar die niet tot een vereniging behoort, kan gebruik maken van de vele faciliteiten die er zijn in een groene, aangename en veilige omgeving.

Veilige thuis

Veiligheid is een absolute kerntaak van een gemeentebestuur. Dilbekenaren moeten zich veilig voelen in hun eigen gemeente. Daar zet N-VA sterk op in. Het budget voor de politie trokken we substantieel op. We zorgden voor de oprichting van een gemeenschapswacht die al verder werd uitgebreid. Een cameraschild op invalswegen moet de veiligheidsdiensten de mogelijkheid geven criminaliteit beter aan te pakken. Ook de burger draagt zijn steentje bij via de Buurt-Informatie-Netwerken (BIN’s). Overlastproblemen laten we niet etteren maar pakken we krachtdadig aan. Ook uitwassen van het criminele circuit binnen de reguliere economie pakken we aan via bestuurlijke handhaving.

Met een nieuwe – volwaardige – brandweerkazerne (en sinds kort 2 ziekenwagens), garanderen we Nederlandstalige hulpverlening in Dilbeek.

Vlaamse thuis voor nieuwkomers

Dilbeek kent een sterke instroom vanuit Brussel. We – politiek én burgers - moeten alle instrumenten inzetten om burgers mee op te nemen in onze gemeenschap. Maar N-VA verwacht ook inspanningen. Nieuwkomers hebben niet enkel rechten, maar ook plichten. Nederlands leren is een cruciale voorwaarde om deel uit te maken van onze gemeenschap. Wie Nederlands leert, én onze waarden en normen respecteert, nemen we graag op in onze gemeente, zodat die ook voor hen een Vlaamse thuis wordt.

Het onderwijs wensen we verder te versterken en te ondersteunen. Het (taal)niveau moét omhoog. Ook van de ouders verwachten we een inspanning.

N-VA – LvBurgemeester zal blijven initiatieven nemen om de verstedelijking tegen te gaan. Zo zetten we 50 hectare woonreservegebied om naar groen en open ruimte. Overal appartementen bouwen kan niet meer en we leggen duidelijke kwaliteitsnormen op. We zetten dit beleid consequent verder!

Financieel gezonde thuis

N-VA beheert de gemeentelijke begroting als een goede huisvader. Uw belastinggeld wordt efficiënt en goed gemanaged. Onze schuldgraad behoort tot de laagste van Vlaanderen en dit bij een belastingniveau onder het Vlaams gemiddelde. Verstandig investeren, zowel in mensen als in stenen, is ons credo. Geen prestigeprojecten maar noodzakelijke investeringen in onze infrastructuur, zowel in gebouwen als in wegen. Deze investeringen zorgen voor welvaart en een aangename woonplek.

Welvarende thuis

Lokale bedrijven zijn de basis van onze welvaart en moeten alle kansen krijgen. De N-VA geeft ruimte aan ondernemers en maken van Dilbeek een welvarende thuis. Moeilijke keuzes worden consequent verdedigd als ze nodig zijn om onze welvaart en die van onze burgers veilig te stellen.

Voor wie het moeilijk heeft, wordt gezorgd. We voorzien het noodzakelijke budget voor welzijn en zorg. We bestrijden armoede niet door geld uit te delen, maar door mensen te begeleiden naar een opleiding of een job. Uit een recent onderzoek blijkt dat het aantal leefloners in Dilbeek laag ligt. Met N-VA blijven we werk maken van een sterk activeringsbeleid. We leggen taallessen op, sturen controleartsen uit en voeren bankonderzoeken. Dilbeek werkt en dat willen we zo houden!

Thuis in Kapelle, Bodegem, Itterbeek, Schepdaal, Groot-Bijgaarden en Dilbeek

N-VA staat voor een gemeente waar Vlamingen zich thuis voelen. Onze (deel)gemeenten moeten hun eigenheid kunnen behouden. Daar staan we voor. Niet altijd makkelijk maar met uw hulp, in het dagelijks leven en bij de verkiezingen van oktober, gaan we hier voluit voor! We willen onze manier van leven beschermen. We bieden veiligheid en geborgenheid in een groene, welvarende en Vlaamse gemeente.  Dit is ons aanbod. Dit is de kern van ons programma. U kan er meer over lezen in ons volledig programma in bijlage. Een overzicht van onze verwezenlijkingen, van onze visie en de 10-tallen acties en initiatieven die we de komende jaren nog willen nemen om ons verder thuis te voelen in onze mooie gemeente Dilbeek!