De Vlaamse Leeuw, zegt het u iets?

Op 28 juni 2017, over deze onderwerpen: Vlaams karakter

Tijdens de Dilbeekse gemeenteraad van 27 juni ontvingen alle leden van de Open VLD fractie een Vlaamse Leeuwenvlag. De vraag vanuit N-VA Dilbeek klonk glashelder: ”Zegt het u nog iets, dat Vlaamse verleden?”

N-VA verwijst hiermee naar het verleden van Deleu en Valckeniers bij de Volksunie en van Crabbe bij Volks. En hekelt zo het feit dat de heren nu vlot heulen met UF om een feitelijke meerderheid te vormen tegen de verkozen coalitie.

Bij de behandeling van punt 12 ‘Kennisgeving aangepaste meerjarenplanning’ nam raadslid David De Freyne het woord: “Bij alle stemmingen van groot belang zijn er steeds 18 stemmen tegen de voorstellen van de coalitie. 18 stemmen, bekomen door samenwerking van Open VLD met 1 onafhankelijke Jos Crabbe en de volle samenwerking van 4 Franstalige gemeenteraadsleden (UF).”

Die samenwerking werd vorige gemeenteraad bij het stemmen over de aanpassingen voor de meerjarenplanning niet onder stoelen of banken gestoken. En dat, bij een fractie, waarin enkele leden in het begin van hun politieke carrière op de barricades stonden voor Vlaanderen, voor de Vlaamse Rand, voor de Vlamingen in Brussel.

“Wie gelooft die mensen nog als ze zeggen de Vlaamse zaak te dienen?” besluit de N-VA fractie.

Jos Crabbe stond in 1988 op de lijst van Volks, als wat hij altijd zelf beweert, een man van het volk.

Fractieleider Luc Deleu zetelde van 1976 tot 1978 als gemeenteraadslid voor de Volksunie in Opwijk.

Jef Valckeniers zat bij de Volksunie van 1970 tot 1993, als burgemeester (‘70-‘76 in Schepdaal en ‘82- ‘88 in Dilbeek), als staatssecretaris voor het Brussel Hoofdstedelijk gewest (’88-’89) en als volksvertegenwoordiger van 1974 tot 1985.

Deze mensen hebben zich jaren ingezet voor Vlaanderen en de positie van Nederlandse taal en tegen de opmars van de Franstaligen in Brussel en de Rand. Dat net zij hun Vlaamse waarden achterwege laten om samen te werken met de Union des Francophones, die staan voor een uitbreiding van Brussel en het schrappen van de taalwet en taalafspraken in Vlaanderen, is onbegrijpelijk voor de N-VA.  Dat net zij, in het Dilbeek ‘waar Vlamingen thuis zijn’, de Franstaligen de kans geven Dilbeek te blokkeren is ongezien!

Hopelijk helpt deze actie hen inzien dat ze hun afkomst verloochenen en denken ze de komende jaren na over de gevolgen van hun vrijerij met de UF.