Groot-Bijgaarden is 'Brussels' niet...

Op 14 april 2011

Op 4 maanden tijd wordt het Dilbeeks schepencollege geconfronteerd met het feit dat 2 evenementen in de gemeente worden gepromoot onder de noemer 'Brussels'. Eerst was er in de decemberperiode de Europese première van Cirque du Soleil te 'Brussels' (op parking  in de Gossetlaan te Groot-Bijgaarden), momenteel loopt 'Floralia Brussels' in het kasteelpark te Groot-Bijgaarden...

Voor beide evenementen hanteren de organisatoren het 'internationaal karakter' van hun bezoekersdoelgroep. Over dat laatste bestaat geen enkele twijfel. Wat ons wel zorgen baart is dat de aanwezigheid van die internationale doelgroep misbruikt wordt om foutieve berichtgeving te hanteren. Alsof die internationale toeristen uitsluitend naar onze contreien zouden afzakken omdat er 'Brussels' in de naam zou voorkomen? Zwak argument, als je het mij vraagt.

Waar gaan we trouwens heen als iedere organisatie, gemeente of stad een verkeerde locatie zou gebruiken als lokmiddel? Bezoek het kasteel van Gaasbeek, "Castle Brussels"? Maak kennis met de prachtige rozentuin van kasteel Coloma in Sint-Pieters-Leeuw, "Rose Garden Brussels"? Aanschouw de pracht van de basiliek van Halle, "the magnificent basilica of Brussels"? En zo verder?

Er komt wellicht geen bezoeker minder als men de juiste locatie aangeeft. Dat geldt dus evenzeer voor Groot-Bijgaarden. Tot nader order deelgemeente van Dilbeek, gelegen in het Vlaams Gewest en dus Vlaanderen. Daarom vrezen we dat er meer achter zit. Op deze sluipende wijze verlegt men de gemeente- en gewestgrenzen, de natte droom van franstalige politici en momenteel ook een hangijzer in de federale communautaire onderhandelingen.

Met andere woorden: de lieflijke en onschuldige bloemenpracht verhult een politiek probleem. Vandaar dat ik het Dilbeekse schepencollege vroeg hieromtrent een schrijven te richten aan de financieel ondersteunende organisaties: Toerisme Vlaanderen en de provincie Vlaams-Brabant. Gezien zij met geld over de brug komen voor 'Floralia Brussels' lijkt het ons ook evident dat zij orde op zaken stellen.

We weten dat in toeristische context wordt toegestaan om een uitzondering te maken op de gangbare taalwetgeving en hebben hier uiteraard geen probleem mee. Daarom de locatie echter verkeerdelijk in een andere gemeente, stad of gewest onderbrengen, lijkt ons echter een andere stap. Daarom roepen wij Toerisme Vlaanderen en de provincie Vlaams-Brabant op om mee voor te ijveren voor volgende afspraken:

- de algemene benaming van het evenement 'Floralia Brussels' wordt dus best opnieuw
  'Floralia Bijgaarden', en dat in alle publicaties;
- de bekendmaking en promotie binnen Dilbeek en de rest van het Vlaamse Gewest wordt
  ofwel uitsluitend in het Nederlands gevoerd, ofwel in 4 talen met het Nederlands als eerste
  (en niet tweetalig NL-FR zoals nu);
- de bekendmaking en promotie binnen Brussel gebeurt tweetalig NL-FR of in 4 talen, met
  het Nederlands als eerste taal;

Zo niet begrijpen we niet waarom Toerisme Vlaanderen en de provincie Vlaams-Brabant deze evenementen financieel blijven ondersteunen met Vlaams gemeenschapsgeld.