Herinrichting centrum begint op 20 november

Op 25 oktober 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken
HANDELAARS WORDEN WEKELIJKS OP DE HOOGTE GEHOUDEN OVER WERKEN

Op 20 november beginnen de werken voor de herinrichting van het centrum van Dilbeek. De Spanjebergstraat komt als eerste aan de beurt en zal vier maanden gesloten zijn.

Het Dilbeekse masterplan moet het centrum van de gemeente aantrekkelijker maken. Het gemeentebestuur mikt op meer groen en op een autoluwe kern. Onder meer de Verheydenstraat moet aangenamer worden voor lokale handelaars. Die handelaars hebben wel de nodige schrik voor de werken. Het gemeentebestuur voorziet een budget van 4,9 miljoen euro. De werken moeten in het voorjaar van 2019 afgerond zijn.

Vier fases

Het masterplan zal in vier fases uitgevoerd worden. Op 20 november beginnen de werken in de Spanjebergstraat - van de parking van de Sint-Alenaschool en Jongsslag tot aan het kruispunt met de Ninoofsesteenweg. De weg zal zeker vier maanden afgesloten zijn voor verkeer. Om het verkeer zo vlot mogelijk te doen verlopen, worden er twee keerpunten gemaakt aan de parking van de scholen en achter de kerk in de Oudesmidsestraat - die tijdelijk een tweerichtingsstraat wordt. Na die eerste fase volgen nog werken in de Kasteelstraat, Verheydenstraat en Sint-Alenalaan.

Vertraging door klacht

Schepen van Openbare Werken Stijn Quaghebeur (N-VA) is tevreden dat de werken eindelijk van start kunnen gaan. In 2014 werd het masterplan bijna unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad. De voorbije jaren werd het volledig plan voorbereid. Normaal gingen de werken van start gaan in september, maar een klacht gooide roet in het eten.

Een inwoner ging in beroep tegen de verlening van een vergunning”, zegt Quaghebeur. “De provincie verwierp de klacht, maar daardoor liepen we een kleine vertraging op. Als er een beroep loopt, kunnen we de opdracht niet gunnen. Daar is nu duidelijkheid in. De termijn om nog eens klacht in te dienen, is nu ook verstreken. Het is altijd moeilijk om een startdatum in te schatten, maar alles is nu van de baan. We kunnen eindelijk beginnen.

Wekelijks werfoverleg

De gemeente organiseerde afgelopen maandag een infovergadering voor omwonenden. Daar werden alle plannen en faseringen uit de doeken gedaan. De lokale handelaars verenigen zich daarentegen in een kerngroep.

Daar hebben we vorige week donderdag overleg mee gehad”, vertelt Quaghebeur. “Het worden natuurlijk geen leuke tijden voor de zelfstandigen, maar we willen hen zo goed mogelijk steunen. Er zal een wekelijks werfoverleg met de aannemer georganiseerd worden. Daar zal altijd een persoon van die kerngroep aanwezig zijn. Opmerkingen over bereikbaarheid kunnen meteen doorgegeven worden. We willen zo kort mogelijk op de bal spelen. Directe communicatie speelt daarin een grote rol.

Op de gemeentelijke website zullen er telkens updates komen over de werken. Daar kan iedereen ook terecht voor gedetailleerde informatie.