Koude douche op gemeenteraad Dilbeek

Op 26 oktober 2016
Gemeentehuis Dilbeek

Het was een realiteitstoets voor Open VLD op de laatste gemeenteraad, na hun ‘overwinningsroes’ van september.

Belastingvermindering

Ze kondigden een belastingvermindering aan, als ware het manna dat uit de hemel viel. Maar in het echte leven valt er niets uit de hemel. Een belastingvermindering kan alleen wanneer een hypotheek genomen wordt op de dienstverlening en de vele projecten die door de electorale meerderheid uitgestippeld werd. Open VLD diende een belastingverlaging in, zonder te stellen waar dan bespaard moet worden (1,3 miljoen euro jaarlijks). De negatieve simulaties van de financiële expert van de gemeente werden genegeerd en ontkend.

Het voorstel werd dan ook afgevoerd, wegens het ontbreken van de nodige bewijzen die de beweringen van Open VLD ondersteunden. Bouwen aan een Dilbeek met toekomst, doe je niet met lege dozen. Hiervoor heb je harde, betonnen funderingen nodig. En deze ontbraken duidelijk!

Warboel troef

Naast de belastingverlaging werden nog een aantal agendapunten ingediend: twee werden weggestemd, twee teruggetrokken en twee waren zonder voorwerp. Een al bij al warrige en slordige aanpak, duidelijk intern niet afgestemd en dat voor een partij die claimt eens ‘orde op zaken te willen stellen’.

Voor twee toegevoegde agendapunten moest men vast stellen dat de electorale meerderheid voor die thema’s de nodige stappen al genomen had. Vijgen na Pasen dus. Hun verzoeken doorvoeren zou bovendien alleen zorgen voor vertraging en extra kosten.

Waar het overlopen van partijhopper Crabbe nog een goed uitgekiende politieke actie leek, bleek diezelfde doordachtheid niet aanwezig bij het onderbouwen van de toegevoegde agendapunten. Het ontbrak aan duidelijke argumenten en inzicht.

Meer vragen dan antwoorden

Hoorde iemand al welke projecten Open VLD wilt schrappen in ruil voor hun belastingvermindering?

De Dilbeekse belastingvoet (6.9% APB en 1.275 OV) ligt al beduidend lager dan die van de omliggende gemeenten, maar ook lager dan het Vlaams gemiddelde (7.27% APB en 1.397 OV). Welke dienst wil men de bevolking dus leveren met deze symbolische belastingverlaging?

Volgende gemeenteraad wordt een tweede agendering van hun befaamde strijdpunt verwacht, dat vooral een persoonlijke fetisj van de oud(e)-burgemeester blijkt te zijn. Misschien komen we dan te weten welk toekomstplan Open VLD voor onze gemeente heeft.