Lokale integratiediensten op komst in Vlaamse Rand

Op 12 april 2011

Eerste integratiedienst opent in Machelen op 1 november 2011

De Vlaamse overheid voorziet subsidies voor gemeenten die een lokaal integratiebeleid willen voeren. Vanuit de Vlaamse Rand is er behoorlijk wat interesse. Zo staan Machelen en Dilbeek reeds vrij ver in het opstarten van een eigen integratiebeleid. Het Agentschap voor Binnenlands Bestuur verwacht bovendien dat binnenkort ook Grimbergen en Beersel in dit verhaal zullen meestappen. Dit vernam Vlaams parlementslid Willy Segers (N-VA) na een schriftelijke vraag aan Vlaams minister van Integratie Geert Bourgeois (N-VA).

Om in aanmerking te komen voor erkenning en vervolgens subsidiëring van een lokaal integratiebeleid moet de gemeente aantonen dat zij een voldoende aantal nieuwe Vlamingen en woonwagenbewoners onder haar inwoners telt. Bovendien moet er sprake zijn van een integratieprobleem. Concreet wordt door de Vlaamse Overheid als ondergrens een minimum van 500 nieuwe Vlamingen en woonwagenbewoners (of een score boven het Vlaamse gemiddelde) gehanteerd.

Het is de bedoeling dat in Machelen op 1 november 2011 een erkende integratiedienst kan opstarten. Dilbeek dient eerst nog een ontvankelijk integratiebeleidsplan op te stellen alvorens het een eigen dienst kan oprichten. Grimbergen en Beersel zouden in de loop van deze maand een dossier voor een werkingstoelage indienen. Deze toelage bedraagt voor 2011 24 051 euro. Met deze middelen kunnen de gemeenten aantonen aan de hierboven gestelde voorwaarden te voldoen. Ook Ninove, Herent, Overijse en Zaventem hebben hun interesse laten blijken.

Willy Segers is Vlaams parlementslid van de N-VA. Hij zetelt onder meer in de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie en Toerisme en de Commissie Brussel en Vlaamse Rand.

Persinfo:

Willy SegersVlaams parlementslid