Nieuwbouwplannen woonzorgcentrum Breugheldal stopgezet

Op 28 november 2023, over deze onderwerpen: Sociale zaken

Het gemeentebestuur oordeelde dat het noodzakelijk is om de bouw van het nieuwe woonzorgcentrum op basis van de huidige plannen stop te zetten. Dit heeft geen impact op de huidige werking van het woonzorgcentrum, noch op de beschikbaarheid van het zorgaanbod in Dilbeek. Kwalitatieve zorg en werkbaar werk blijven onze prioriteit.

Door de economische context van vandaag, heeft ook gemeente Dilbeek te kampen met sterk stijgende kosten, bijvoorbeeld door vele loonindexeringen en hogere energie- en grondstofprijzen. Aan de andere kant koos dit bestuur ervoor om de belastingen voor de Dilbeekse burger de afgelopen 5 jaar niet te verhogen. Om Dilbeek financieel gezond te houden moeten er vandaag keuzes gemaakt worden.

De kostprijs voor het bouwen van het nieuwe woonzorgcentrum is dermate gestegen, dat een nieuwbouw op basis van de huidige plannen zou resulteren in een veel te hoge dagprijs voor onze bewoners.

N-VA blijft inzetten op de mensen die wonen en werken in het woonzorgcentrum. We zetten vandaag de bouw van baksteen en beton stop. Maar zorg is veel meer dan de bakstenen. We stellen de mens achter de zorgverlening centraal. Voor bewoners willen we betaalbare en kwalitatieve zorg blijven bieden. Voor onze medewerkers willen we werkbaar werk creëren. Vandaag is de werkdruk bijzonder hoog zoals in vele woonzorgcentra. We zetten extra in op de aanwervingsstrategie om bijkomende personeelsleden aan te werven.

We zullen het komende jaar de haalbare scenario’s onderzoeken om verdere betaalbare keuzes te maken voor het woonzorgcentrum, rekening houdende met de financiële en operationele situatie van vandaag. Ondertussen blijven we de werking van het woonzorgcentrum in stand houden met kwalitatieve zorg als absolute prioriteit.