Volksbevraging mist effect niet: gemeente neemt meteen maatregelen

Op 12 april 2017, over deze onderwerpen: Ruimtelijk beleid

De herinrichting van de Schepdaalse dorpskern krijgt een concreet actieplan. De resultaten van de volksbevraging voor een leefbaarder Schepdaal werden door het gemeentebestuur positief onthaald. Er worden al meteen enkele maatregelen genomen.

In de Dilbeekse deelgemeente werd vorig jaar een werkgroep opgericht om na te denken over de toekomst van Schepdaal. Het burgerinitiatief wilde vooral de kern van Schepdaal opnieuw leefbaar maken. Sinds de jaren 70 bleef Schepdaal helemaal hetzelfde, maar het aantal wagens, bewoners en schoolgaande kinderen nam wel fors toe. Daarom

gingen enkele vrijwilligers op zoek naar manieren om het verkeer af te remmen en opnieuw een leefbare en gezellige kern te creëren.

De voorstellen werden eind vorig jaar op een infoavond aan inwoners en politici voorgesteld en iedereen kreeg inspraak in het project. Intussen werden alle ideeën gebundeld, concreet uitgewerkt en voorgelegd aan het Dilbeekse gemeentebestuur. En de aanpak van de Schepdalenaren leidt tot concrete resultaten. “We hebben enkele gesprekken gehad met schepenen Stijn Quaghebeur en Anneleen Van den Houte en met mobiliteitsambtenaar Ilse Eylenbosch”, zegt Dirk Evenepoel van het burgerinitiatief. “Er werd een actieplan uitgewerkt dat al meteen werd goedgekeurd op het schepencollege.”

Eenrichtingsverkeer

Zo worden op verschillende cruciale plaatsen voetpaden heraangelegd of verbreed. Er komt een overleg met De Lijn om enkele bushaltes te verplaatsen of af te schaffen. In een deel van de Eylenboschstraat wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd en komen er snelheidsremmende maatregelen en duidelijke parkeervakken.

In de dorpskern worden verkeerstellingen gehouden om de testopstelling van die remmende maatregelen en parkeervakken te evalueren. Het kruispunt van de Dreef en Geraardsbergsestraat wordt heringericht,

net als dat van de Geraardsbergsestraat en de Eylenboschstraat. In een deel van de Kerkhofstraat komt er voorlopig eenrichtingsverkeer en aan de kerk wordt een kiss and ride ingericht.

Schoolstraat

Aan basisschool De Klimop wordt ook een schoolstraat voorzien. Het schepencollege wil op de gemeenteraad van mei ook de invoering van een blauwe zone in een deel van de dorpskern voorleggen. Indien dat wordt goedgekeurd, zal men er nog maximum twee uur kunnen parkeren.

Verder wordt nog een studie opgestart om de herinrichting van het Marktplein en de Eylenboschstraat te bekijken en het nu van een fietsbrug over de spoorweg te onderzoeken.

Het burgerinitiatief is alvast hoopvol. “We zijn tevreden dat de Dilbeekse politiek op korte termijn aan de slag gaat met enkele van de ideeën die werden voorgesteld door de Schepdalenaren”, zegt Dirk Evenepoel. “We hopen dat weldra de budgetten worden vrijgemaakt om een studiebureau aan te stellen tot het concreet verder uittekenen van de dorpskern. Want alleen zo bouwen we aan een dorp voor onze kinderen van morgen.”

Dieter Hautman ■

Het Nieuwsblad/Regionaal: Pajottenland, Wo. 12 Apr. 2017, Pagina 3

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is