Boomplantactie van Meer Bos zorgt voor meer groen in Dilbeek!

Op 30 januari 2024, over deze onderwerpen: Leefmilieu en energie, Ruimtelijk beleid, Groen & Natuur
Aanplanting Meer Bos Sint-Gertrudis-Pede

Ruim een jaar geleden lanceerde Dilbeek een Burgerbudget en konden Dilbekenaren een project indienen om Dilbeek klimaatbestendiger te maken. Het project "Meer Bos" kwam als één van de winnaars uit de bus. Na een grondige voorbereiding, met onder andere de oprichting van een coöperatieve vennootschap, vond vrijdag 26 januari de eerste boomplantactie plaats! In totaal werden er maar liefst 800 bomen geplant.

Rechtstreekse lijn met de burger

Via de oprichting van een coöperatieve vennootschap wil Meer Bos de burger rechtstreeks betrekken bij bosuitbreiding. Wie mede-eigenaar wil worden van de coöperatieve vennootschap Meer Bos kan één of meerdere aandelen van € 250 kopen. Hiermee wordt de investeerder dan 'coöperant': met dat geld worden gronden aangekocht en bossen aangelegd. Op die manier draagt de burger rechtstreeks bij aan meer groen in Dilbeek!

Medewerking van de gemeente

“Meer Bos kan rekenen op de steun van de gemeente dankzij het burgerbudget, maar ook op advies van de medewerkers van onze dienst openbare ruimte,” zegt bevoegd schepen Stijn Quaghebeur.

“Het voorlopige resultaat is meer dan we ooit hadden kunnen verwachten. Met het burgerbudget wilden we de burgers zelf aan de knoppen zetten. Frederik Vandendriessche (Meer Bos) heeft die opportuniteit vol aangegrepen, met als resultaat een solide coöperatieve, waar onder andere Bos+ en Bond Beter Leefmilieu deel van uitmaken, en op termijn een groener Dilbeek,” besluit burgemeester Willy Segers.