Gemeente en OCMW Dilbeek naar een geïntegreerd werkingsmodel

Op 3 mei 2016, over deze onderwerpen: Sociaal weefsel

Gemeente en OCMW gaan de banden tussen de twee organisaties nog meer versterken. Daarmee wordt het traject naar een geïntegreerd werkingsmodel definitief ingezet. Dat heeft verschillende redenen.

Het huidige Dilbeekse bestuursakkoord stelde al een verhoogde samenwerking tussen beide entiteiten voorop.  Reken daarbij ook het Vlaamse Regeerakkord dat voorziet om de OCMW’s tegen 2019 in te kantelen in de gemeenten. Het Dilbeekse gemeentebestuur aarzelde dan ook niet om deze integratie te versnellen. Bovendien kadert deze beslissing kadert bovendien n het veranderingstraject Dilbeek Naar Morgen (Dinamo).

Tijdens de gemeente- en OCMW-raad van april werd de beheersovereenkomst definitef goedgekeurd. Er wordt resoluut gekozen voor het één-secretarismodel (de OCMW-secretaris gaat binnenkort met pensioen). Het samenbrengen van alle welzijnsgerichte diensten in één sector (alle diensten van het OCMW en de gemeentelijke diensten onderwijs, welzijn & preventie) zal ongetwijfeld de werking efficiënter maken èn slagkracht verhogen.

In de komende maanden zal aan die sector vorm gegeven worden. In een volgende fase wordt bekeken of er ook de ondersteunende diensten van gemeente en OCMW (financiën, personeel, ICT,…) elkaar kunnen aanvullen en versterken.

N-VA Dilbeek heeft altijd geijverd voor deze integratie. Het is enerzijds goed voor een efficiëntere werking en afslanking van de lokale overheid. Maar bovenal stelt de geïntegreerde werking ons in staat een “sterker lokaal sociaal beleid” te ontwikkelen. En dat in het belang van alle Dilbekenaren, en al zeker van diegenen die hier het meeste nood aan hebben.