Jaarmarkt 2.0 blijkt een succes

Op 4 oktober 2016, over deze onderwerpen: Cultuur, Lokale economie, Sociaal weefsel, Vlaams karakter
Jaarmarkt

Ondanks het wisselvallige weer was de Dilbeekse jaarmarkt gisteren een groot succes. In mei leek het evenement nog op de helling te staan, maar een vernieuwd bestuur maakte van deze jaarmarkt toch een voltreffer. Het gemeentebestuur is tevreden.

In mei stond de organisatie van de Dilbeekse jaarmarkt plots op de helling, toen de toenmalige voorzitter van het jaarmarktcomité Omer Langhendries zijn ontslag aankondigde. Langhendries voelde zich niet genoeg gesteund door de gemeente en gaf er de brui aan. Aanvankelijk leek het hele comité ermee te stoppen, maar na enkele dagen werd besloten om toch verder te gaan met de organisatie van het evenement. De oud-bestuursleden van het toenmalige comité gingen samenzitten met het gemeentebestuur en zetten het evenement opnieuw op de planning. De jaarmarkt 2.0 was geboren.

De nieuwe versie van de jaarmarkt werd gisteren door het publiek gesmaakt. Eigenlijk was er van grote vernieuwingen amper iets te merken. Er was iets meer animatie dan voordien en de markt zelf werd wat aangepast. De Dilbekenaren konden genieten van de oude tradities, dieren bezichtigen en eten

en drinken aan honderden kraampjes. In de voormiddag bleef het meeste volk weg door het regenachtige weer. Toen het rond de middag opklaarde, kwam er een massa volk naar het centrum afgezakt.

Lucien Van Impe

Ook de marktkramers en verenigingen genoten van de succesvolle jaarmarkt. De fietsgroep In Cadans, die geld inzamelt voor Kom Op Tegen Kanker, bracht er sfeer in. De leden hadden wielerheld Lucien Van Impe uitgenodigd, die met het enthousiaste publiek op de foto ging. Voor een kleine bijdrage voor Kom Op Tegen Kanker konden mensen aan een rad van Het Nieuwsblad draaien om zo leuke prijzen te winnen. De hoofdprijs was een gesigneerd boek van Lucien Van Impe.

Het Dilbeekse gemeentebestuur reageerde zeer tevreden over het verloop van de jaarmarkt. “Nadat we met het oude comité gingen samenzitten, bleek snel dat vele mensen zich nog wilden inzetten voor de jaarmarkt”, zegt Anneleen Van den Houte (N-VA), schepen van Lokale Economie. “We hebben enkele zaken aangepast en die zullen nu geëvalueerd worden. Zo wordt er bijvoorbeeld geen geld meer uitgegeven aan dierenwedstrijden. Die wedstrijden lokten amper volk. Alleen voor de paarden werd nog een wedstrijd georganiseerd. De andere dieren op de jaarmarkt speelden meer een educatieve rol. Vooral voor kinderen is zoiets leuk. Ik denk dat het jaarmarktcomité fier mag zijn op het succes van deze vernieuwde editie. We willen hen dan ook voor hun inzet bedanken.”

Dieter Hautman ■

Het Nieuwsblad/Regionaal: Pajottenland,