Bijkomende Dilbeekse hoofdwegen krijgen voorrang

Op 27 juni 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken, Ruimtelijk beleid

5 jaar geleden werden de eerste voorrangswegen in Dilbeek ingevoerd langs enkele lokale verbindingswegen. De Jan de Trochstraat, IJsbergstraat, Doylijkstraat, Bodegemstraat, Brusselstraat, Itterbeeksebaan en Alfons Gossetlaan. Recent werden hier de Dansaertlaan, Hoogveld en een deel van de Wijngaardstraat aan toegevoegd.

In het nieuwe mobiliteitsplan (2017) werd de “categorisering van de wegen” verder geactualiseerd. Het principe werd hierin bevestigd dat verbindingswegen en ontsluitingswegen voorrang krijgen op kleinere wegen zoals woonstraten, woonerven en landelijke wegen.

“De gemeenteraad van 23 juni zet deze theorie nu verder om in de praktijk. Niet alle verbindingswegen zijn vandaag namelijk voorrangswegen en dat creëert verwarring en dus verkeersonveiligheid” zegt Schepen van Openbare Ruimte Stijn Quaghebeur.

“Dat de veiligheid verhoogt door de invoering van voorrang op hoofdwegen, blijkt duidelijk uit de cijfers. In een rapport van de politie blijkt dat daar waar voorrangswegen werden ingevoerd, het aantal kruispuntongevallen met maar liefst 70% daalden” vervolgt Quaghebeur. “Voorrangswegen zorgen namelijk voor een daling van conflicten op kruispunten waar men voordien dacht dat men voorrang had maar er eigenlijk voorrang van rechts was. Deze hoofdassen liggen doorgaans ook op een fietsroutenetwerk. Invoering van voorrang op die wegen zorgt ook voor fietsers voor meer verkeersveiligheid.”

“Los van verkeersveiligheid, ontmoedigt het invoeren van de voorrangsregeling ook het sluipverkeer. Als het verkeer op de hoofdverbindingswegen vlotter rijdt, worden de weggebruikers ontmoedigd om kleinere lokale wegen te gaan gebruiken als sluipwegen. De leesbaarheid van het hoofwegennet verhoogt”, besluit Stijn Quaghebeur.

De assen die weldra voorrangswegen worden zijn de volgende:

  • Stationsstraat
  • Baron de Vironlaan – Sint-Alenalaan (noord, tussen de Baron de Vironlaan en het Moeremansplein), Moeremansplein – Kloosterstraat (tussen Moeremansplein en Kamerijklaan) – Kamerijklaan (tussen de Kloosterstraat en d'Arconatistraat) – d’Arconatistraat
  • Bosstraat – Elzenstraat
  • Molenstraat – Schepdaalstraat – (resterend deel) Wijngaardstraat
  • E. Eylenboschstraat – Dreef – Scheestraat – Isabellastraat
  • Roomstraat – Rollestraat – Koeivijverstraat
  • Keperenbergstraat
  • Lange Haagstraat – Smissenbosstraat – Vlaanderenlaan
  • Molenbergstraat – d’Arconatistraat

Als alles goed gaat start men in de week van 29 juni met het plaatsen van de borden en belijning en gaat de nieuwe verkeersregeling van start.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is