Dilbeek ontvangt middelen voor taalstimulerende activiteiten Nederlands.

Op 20 juli 2020

In het kader van de projectoproep taalstimulerende activiteiten Nederlands werd een projectaanvraag ingediend met als titel 'Dilbeek + taal = sterk verhaal!'.

We ontvingen hiervoor €45950 van Vlaams minister van Onderwijs, Ben Weyts.

Enerzijds zullen we verder inzetten op de taalkampen tijdens de zomervakanties, die in het tweede projectjaar zullen uitgebreid worden en geïntegreerd in de speelpleinen. Daarnaast zullen er iedere vakantie taalnamiddagen worden georganiseerd om ook tijdens kortere vakanties taal te onderhouden.

Anderzijds willen we anderstalige kinderen met reeds een basiskennis Nederlands nog meer gaan toeleiden tot het bestaande vrijetijdsaanbod zodat ze daar verder Nederlands kunnen oefenen. Hiervoor is het belangrijk dat de begeleiders van deze initiatieven ook gecoacht worden in hoe zij kunnen meewerken aan taalstimulering. Het coachingsproject voor de animatoren van het speelplein zal verder gezet worden en zal het tweede jaar ook uitbreiden naar de begeleiders van infano die de voor- en naschoolse opvang op alle Dilbeekse scholen voorzien.

Ten slotte willen we in dit project in het kader van een brede school en het decreet buitenschoolse kinderopvang na schooltijd ook een speels taalaanbod aanbieden in een aantal Dilbeekse scholen. Het project van Zomertaal zou op die manier een vervolg krijgen buiten de schoolvakanties. In wekelijkse taalstimuleringsgroepjes in de Dilbeekse scholen kan gericht maar toch op speelse wijze gewerkt worden rond verschillende thema's.

In het project is een samenwerking tussen Kind-en jongerenwelzijn, vzw cultuur en samenleven en vzw De Klasbak.

Voor de ondersteuning van de kampen van Sportjeslim vzw, ontvingen we €10000 als zomerschoolproject. Dit zijn kampen voor jongeren van het 6de leerjaar tot 4de secundair. In deze kampen willen zij zorgen voor een unieke en gezonde afwisseling tussen ontspanning en inspanning. Ze combineren geweldige sportactiviteiten met het bijsturen of aanleren van een "goede" studiemethode.

Ze hopen hiermee jongeren te bereiken die zelf hun studiemethode willen bijschaven en zo de kans willen grijpen om dit schooljaar nog te slagen of om zich voor te bereiden om het volgende schooljaar succesvol te starten. Ze richten zich dus enerzijds op sport en bewegen en anderzijds gaan we ook het bewegen en studiemethode tot een eenheid brengen.

De ingediende projectaanvraag sluit mooi aan bij beleidsdoelstelling 4 van het MJP: Dilbeek garandeert toegankelijke, ontspannings-, ontplooiings- en ontwikkelingskansen en dienstverlening op maat van elke inwoner