Dilbeekse Meerjarenplanning 2014-2019 vanavond op gemeenteraad

Op 17 december 2013

De meerjarenplanning 2014-2019 is er:
“Investeren in de toekomst van Dilbeek”!

Voor het eerst zijn vanaf 2014 alle gemeenten en steden vanuit de Vlaamse Overheid verplicht een meerjarenplanning voor te leggen. Daarin worden alle actiepunten opgelijst van wat de gemeente de komende 6 jaar zal doen alsook de nodige middelen die hier tegenover staan.

De tijd van veel beloven en weinig doen – of pingelen van het ene begrotingsjaar naar het andere – wordt hiermee definitief door de hogere overheid stopgezet. En gelukkig maar: voor alle plannen moeten er vooraf voldoende geldmiddelen voorzien zijn.

Enkele nieuwigheden in de procedure

Deze meerjarenbegroting moet in zijn geheel financieel in evenwicht zijn. In 2019 moet de autofinancieringsmarge – het verschil tussen inkomsten minus uitgaven en leningslasten - in elke gemeente positief eindigen. Eind 2012 bedroeg deze in Dilbeek nog -4,7 miljoen euro !

Om dit structureel tekort om te buigen was het nieuwe bestuur - zoals reeds voorgeschreven op het einde van vorige legislatuur (!)- daartoe niet enkel verplicht begin dit jaar de belastingen te
verhogen, maar dan nòg moesten extra inspanningen worden geleverd aan de uitgavenzijde.

Hoe werd deze puzzel in algemene lijnen gelegd?

Het budget voor 2014 werd op hetzelfde niveau als 2013 gehouden. De volgende 6 jaar
wordt geen indexering toegestaan op het gros van de kosten, wat tegen 2019 een besparing
van 12,6% oplevert
(bij een jaarlijkse index van 2%).

Daarboven krimpen de budgetten voor receptie- en representatiekosten met 20%, voor promotie met 10% en de technische benodigdheden met 5%. Door een betere aanbesteding en bijsturing van diverse contracten (afval, dranken, verzekeringen,…) werd reeds voor efficiëntiewinsten gezorgd en die oefening wordt de ganse bestuursperiode doorgetrokken.
Ook synergieën op personeelsvlak door het samenwerken van de ondersteunende diensten van gemeente en OCMW moeten daartoe leiden.

Op personeelsvlak wordt naar verdere efficiëntiewinsten gezocht, wat niet evident is
aangezien de gemeente al één van het laagste aantal voltijds equivalenten (VTE) per 1000 inwoners heeft in Vlaanderen. (Dilbeek: 5,3 VTE/1000 inwoners - vergelijkbare gemeenten: 7,1 VTE/1000 inwoners - Vlaanderen: 8VTE/1000 inwonders).

Het meerjarenplan houdt financieel rekening met het niet vervangen van 1/3de van de personeelsleden via natuurlijke afvloeiingen (13VTE). Er is nog niet in detail beslist over welke personeelsleden of welke functies het zal gaan. Daartegenover staat een verhoging van de tweede pensioenpijler met 2% voor contractuele ambtenaren in de loop van de legislatuur.

Niettemin zal nog verder getracht worden de efficiëntie te verhogen. Zo moet het kerntakendebat duidelijk maken welke taken de gemeente nog moet uitvoeren.

En ondanks deze financieel barre tijden wil het gemeentebestuur blijven investeren. Stilstaan is immers achteruitgaan en vele investeringen zijn meer dan hoogdringend. Om de kosten voor de gemeente te drukken wordt er maximaal gebruik gemaakt van subsidies en inbreng vanuit privéorganisaties. In totaal staan er in dit meerjarenplan voor netto 40 miljoen nieuwe investeringen gepland.

Voor de Dilbeekse N-VA fractie bevat dit meerjarenplan de juiste klemtonen voor een vernieuwende bestuurlijke aanpak die Dilbeek tegen het einde van deze bestuursperiode financieel gezond maakt. En bovendien toch de nodige ruimte laat voor broodnodige actiepunten en investeringen.

Tal van actieplannen van onze bevoegde schepenen en burgemeester situeren zich in veiligheid, het bestendigen van het Vlaams karakter van onze gemeente, de blijvende ondersteuning van het dynamisch gemeenschap- en verenigingsleven (sport, cultuur, senioren, toerisme), een
vernieuwende inspanning voor communicatie en ICT, een ondernemingsvriendelijke gemeente (lokale economie) en een zeer belangrijke inhaalbeweging op het openbaar domein (wegen, voet- en fietspaden).

De nieuwe bestuursaanpak voor Dilbeek kan nu ècht beginnen!