U bent hier
N-VA pleit voor het opnieuw afsluiten van de Wolsemstraat
Tijdens de jongste gemeenteraad stelde N-VA zich vragen bij het opnieuw openstellen van het stukje Wolsemstraat aan het station van Dilbeek. De tijdelijke afsluiting had initieel als doel het sluipverkeer in de Wolsemstraat te temperen. Uit tellingen blijkt echter dat dit weinig zoden aan de dijk brengt.
De commissie gebiedsgebonden materies had er in haar voorlaatste zitting echter alsnog voor gekozen de straat afgesloten te laten, dit om verschillende redenen. Het afsluiten verhoogt namelijk de veiligheid aan het kruispunt Wolsemstraat-Hendrik Placestraat, er komt ook meer ruimte vrij voor parkeergelegenheid aan het station van Dilbeek - waar een nijpend tekort aan is - en de fietser krijgt er een fietsveilige verbinding bij naar de Dansaertlaan. Dé voornaamste reden echter is dat het straatje, aangelegd in klinkers op een moerassige ondergrond, gewoonweg niet voorzien is op veel verkeer. Er zijn al ontelbare verzakkingen geweest en evenveel keer werd de straat hersteld.
“Om die reden vroeg ik tijdens de laatste gemeenteraad om een lijst te bezorgen van het aantal herstellingen de laatste 10 jaar met bijhorende kost”, zegt Stijn Quaghebeur.
“De lijst werd beloofd, maar de argumenten om de straat opnieuw af te sluiten werden weggelachen door de burgemeester. Twee weken na datum geven de feiten ons echter gelijk” vervolgt Quaghebeur. “Sinds de straat terug opengesteld is, ontstond een diepe put en reden op één week vier wagens stuk. Voor ons is de zaak duidelijk: in plaats van eindeloze herstellingen, kan de straat beter opnieuw afgesloten worden, met als bonus positieve effecten voor de veiligheid, parkeergelegenheid en de fietsers.”
“Het afsluiten kan gebeuren met een bareel waarvan enkel de politie de sleutel heeft. In noodgevallen, bijvoorbeeld als de overweg afgesloten is, kan het straatje tijdelijk terug open” besluit Quaghebeur.
De commissie gebiedsgebonden materies had er in haar voorlaatste zitting echter alsnog voor gekozen de straat afgesloten te laten, dit om verschillende redenen. Het afsluiten verhoogt namelijk de veiligheid aan het kruispunt Wolsemstraat-Hendrik Placestraat, er komt ook meer ruimte vrij voor parkeergelegenheid aan het station van Dilbeek - waar een nijpend tekort aan is - en de fietser krijgt er een fietsveilige verbinding bij naar de Dansaertlaan. Dé voornaamste reden echter is dat het straatje, aangelegd in klinkers op een moerassige ondergrond, gewoonweg niet voorzien is op veel verkeer. Er zijn al ontelbare verzakkingen geweest en evenveel keer werd de straat hersteld.
“Om die reden vroeg ik tijdens de laatste gemeenteraad om een lijst te bezorgen van het aantal herstellingen de laatste 10 jaar met bijhorende kost”, zegt Stijn Quaghebeur.
“De lijst werd beloofd, maar de argumenten om de straat opnieuw af te sluiten werden weggelachen door de burgemeester. Twee weken na datum geven de feiten ons echter gelijk” vervolgt Quaghebeur. “Sinds de straat terug opengesteld is, ontstond een diepe put en reden op één week vier wagens stuk. Voor ons is de zaak duidelijk: in plaats van eindeloze herstellingen, kan de straat beter opnieuw afgesloten worden, met als bonus positieve effecten voor de veiligheid, parkeergelegenheid en de fietsers.”
“Het afsluiten kan gebeuren met een bareel waarvan enkel de politie de sleutel heeft. In noodgevallen, bijvoorbeeld als de overweg afgesloten is, kan het straatje tijdelijk terug open” besluit Quaghebeur.
Hoe waardevol vond je dit artikel?
Geef hier je persoonlijke score in