• Header N-VA Dilbeek - gemeentehuis
  • Header N-VA Dilbeek
N-VA Dilbeek

Ruim derde van Dilbeekse wegen moet worden hersteld

Op 30 november 2013

Als voorbereiding van de opmaak van een meerjarenplan liet het Dilbeekse schepencollege een inventaris opmaken van alle Dilbeekse straten.

‘Het resultaat is bedroevend’, aldus schepen van Openbare Werken Stijn Quaghebeur (N-VA). ‘Dilbeek heeft in totaal 257 kilometer aan wegen te onderhouden. Uit deze inventaris blijkt dat 15 procent van de Dilbeekse wegen in slechte tot zeer slechte staat verkeert. 23 verkeert in matige toestand, wat betekent dat ook hier op korte termijn werken nodig zijn.’

‘De slechte staat van de wegen is een erfenis uit het verleden. Ondanks de moeilijke financiële tijden willen we elk jaar investeren in het opknappen van de slechtste straten. We moeten een serieuze inhaalbeweging realiseren omdat de voorbije jaren te weinig werd uitgevoerd.’

‘Het uitbouwen van een veilig verkeersnetwerk is een van de dingen die we met dit bestuur prioritair willen aanpakken’, aldus Stijn Quaghebeur. ‘We kiezen ervoor om eerst de grote verkeersassen aan te pakken, inclusief de fietsinfrastructuur. Op veel plaatsen moeten er ook rioleringswerken gebeuren. Concreet gaat het om de Bodegemstraat, de Ternatstraat, de Itterbeeksebaan, de Jan de Trochstraat, de IJsbergstraat, de Doylijkstraat, de Dansaertlaan en de Brusselstraat in Sint-Ulriks-Kapelle. We kijken naar de ernst van de situatie en de verkeersdrukte in deze straten om voor de komende jaren een timing te maken.’

Dilbeek centrum

‘Een tweede grote inspanning op het vlak van openbare werken plannen we de komende jaren in het dorpscentrum van Dilbeek. Voor deze kern is een masterplan in maak om een aantal straten veiliger en verkeersvriendelijker te maken voor de zwakke weggebruikers. We willen ook in ruimte voorzien om te winkelen en te ontspannen. In uitvoering van dit masterplan voorzien we in budgetten om de Spanjebergstraat, de Sint-Alenalaan en de Verheydenstraat opnieuw aan te leggen. Ook alle andere dorpskernen krijgen een opfrisbeurt, net als de schoolomgevingen als dit nodig zou zijn’, besluit Stijn Quaghebeur.