Vier gemeenten willen samen mensen aan job helpen

Op 20 september 2016, over deze onderwerpen: Lokale economie
jobbeurs

HALLE / SINT-PIETERS-LEEUW / BEERSEL / DILBEEK - Halle, Sint-Pieters-Leeuw, Beersel en Dilbeek organiseren dinsdag 13 september voor de eerste keer een grote regionale jobbeurs in cultuurcentrum 't Vondel in Halle. Werklozen aan een job helpen is het doel.

"Dilbeek, Halle en Sint-Pieters-Leeuw organiseerden vroeger elk apart wel al eens een jobbeurs maar deze keer slaan we de handen in elkaar. Door samen te werken, bereiken we meer mensen, meer bedrijven met vacatures en kunnen we sollicitanten ook een gevarieerder programma aanbieden", aldus de Halse schepen van werk Peggy Massien (SP.A). "Vroegere jobbeurzen lokten toen al telkens een duizendtal bezoekers. We willen dit zeker overtreffen".

"Op een jobbeurs kunnen bedrijven of instellingen hun vacatures bekend maken. Werkgevers en geïnteresseerde werklozen kunnen meteen kennismaken en aftoetsen of de betrokken job iets voor hen is. Omdat de drempel op een jobbeurs kleiner is, verhoogt dit de tewerkstellingskansen van risicogroepen die anders vaak uit de boot vallen", aldus Diane Vanhove (N-VA), schepen van tewerkstelling in Dilbeek. "De vier gemeenten vertonen een ietwat anders werkloosheidsprofiel dan de doorsnee gemeente in Vlaanderen. Zo zijn in Halle, Dilbeek, Sint-Pieters-Leeuw en Beersel opvallend veel 50-plussers werkloos, terwijl in de rest van Vlaanderen vaak jongeren zonder werk zitten. Ook zijn in deze vier gemeenten opvallend veel vrouwen op zoek naar werk. Met uitzondering van de gemeente Beersel ligt het aantal werkzoekenden met allochtone roots hier hoger dan gemiddeld."

Volgens cijfers van de VDAB waren er in juli 2016 in de vier gemeenten 752 openstaande vacatures. In totaal moesten er het afgelopen jaar 4.300 jobs worden ingevuld. "Om werkgevers en werklozen met elkaar in contact te brengen, komt er deze regionale jobbeurs. Voor de organisatie konden we beroep doen op Vlaamse subsidies", aldus Peggy Massien.

Op de jobbeurs op 13 september in 't Vondel stellen 36 bedrijven hun vacatures voor, naast de gemeentebesturen en de OCMW's van Halle, Dilbeek, Beersel en Sint-Pieters-Leeuw. Daarnaast kan men er ook elf organisaties aantreffen die werklozen begeleiden in hun zoektocht naar een job of opleidingen organiseren. Uit het aanbod aan vacatures blijkt dat men in de vier gemeenten vooral op zoek is naar technisch geschoold personeel, commerciële bedienden, chauffeurs en werkkrachten ind e zorgsector.

Verder kan men op de jobbeurs ook sessies volgen om te oefenen in het voeren van een sollicitatiegesprek, men kan zijn cv laten controleren en er zijn workshops rond het gebruik van sociale media bij sollicitaties, wat je wel en niet mag als je op sollicitatiegesprek gaat en zo meer. De organisaties houdt veertien mensen een hele dag beschikbaar om bezoekers individueel op te vangen voor wie door het bos de bomen niet meer ziet.

Regionale Jobbeurs op dinsdag 13 september van 10uur tot 18 uur in cultuurcentum 't Vondel aan het Possozplein in Halle.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/blide_02456551