11e Buurt Informatie Netwerk (BIN Itterbeek) een feit !

Op 4 maart 2021, over deze onderwerpen: Veiligheid

Eind februari viel er mooi nieuws binnen in onze brievenbus: de FOD Binnenlandse Zaken liet ons de officiële erkenning weten van de BIN Itterbeek. Hiermee is de werking van het 11de Buurt Informatie Netwerk in Dilbeek een feit !!!

Een BIN is een samenwerking tussen politie, burgers en de lokale overheid. Door wederzijdse communicatie verhogen we het veiligheidsgevoel, versterken we het samenhorig-
heidsgevoel,  scherpen we de preventiegedachte aan en bevorderen we de samenwerking tussen politie en burgers.

Voor Itterbekenaren die meer info willen over de werking of lid willen worden: raadpleeg deze link
BIN Itterbeek is ook te contacteren : bin.itterbeek [at] gmail.com

Burgemeester Willy Segers (N-VA): “Sinds in 2014 het eerste BIN werd opgericht in de Kaudenaardewijk, is dit een echt succesverhaal aan het worden. Want op 7 jaren tijd volgden nog 10 andere buurtnetwerken! Dat is een logisch gevolg van de positieve evaluatie die zowel de netwerken als de politie telkens weer opnieuw kunnen maken: het verhoogt de waakzaamheid en de samenwerking van inwoners met de politiediensten. En die wederzijdse samenwerking helpt zeer duidelijk de inperking van de criminaliteitscijfers in Dilbeek. Een dubbele win-win situatie dus !”

Die dalende trend van criminaliteitscijfers is uiteraard ook aan andere elementen te wijten zoals het introduceren van ANPR-camera’s op het grondgebied, de uitbreiding van het Dilbeekse politiekorps, de aanpak via het zonale veiligheidsplan, de verplaatsende activiteit van buitenlandse dadergroepen, de covidperiode,…

Maar zeker ook door de medewerking van de Dilbeekse bevolking die via de BIN-werking sneller verdachte situaties kan doorgeven aan de politie. Hetgeen ongetwijfeld al veel effectieve criminaliteit heeft vermeden. Want veiligheid is een zaak van ons allemaal!