Dilbeek vreest betalend parkeren aan station Ternat

Op 21 november 2017, over deze onderwerpen: Communicatie en Dienstverlening, Ruimtelijk beleid

Dilbeek maakt zich zorgen over het betalend parkeren aan het station van Ternat. Hierdoor zou het station van Bodegem oververzadigd raken.

De NMBS wil op de grote parking aan het station van Ternat betalend parkeren invoeren. Voor treinabonnees zou het tarief zelfs 6,5 euro per dag bedragen. “De beslissing zou opgedrongen zijn door de NMBS”, zegt Stijn Quaghebeur (N-VA), Dilbeeks schepen van Mobiliteit. “Hierdoor is Ternat genoodzaakt om alle straten rondom het station te reglementeren. De treinreiziger zal dus ofwel veel moeten betalen ofwel ver moeten parkeren ofwel uitwijken naar andere stations in de buurt.” De schepen vreest dat de inwoners van Ternat nu sneller naar Sint-Martens-Bodegem zullen uitwijken, waar de parking gratis is.

“De parking in de Stationsstraat is overvol”, zegt hij. “Ook in de straten errond is er nauwelijks plaats meer. Tijdens de werken aan het Stationsplein in Ternat merkten we al een sterke toename van auto's.” Het schepencollege heeft daarom een tijd geleden een brief gestuurd naar de gemeente Ternat en B-parking,

de parkingbeheerder van NMBS. “Het is onbegrijpelijk dat zulke beslissingen aan gemeenten worden opgedrongen”, zegt Quaghebeur. “Ze willen meer mensen het openbaar vervoer doen nemen, maar jagen hen dan weer de auto in door grote bedragen te vragen voor het parkeren. Qua klantvriendelijkheid kan dit tellen. Ik vraag me af in welke totaalvisie deze beslissing past. Eén parking op de hele lijn Denderleeuw-Brussel wordt betalend zonder rekening te houden met de effecten op andere stations. Ik hoop dat we alsnog rond de tafel kunnen zitten.” (dhh)

dhh ■

Het Nieuwsblad/Regionaal: Pajottenland, Di. 21 Nov. 2017, Pagina 2