Dilbeekse aanpak van criminaliteit verloopt voortaan gecoördineerd dankzij nieuw protocolakkoord

Op 7 juli 2023, over deze onderwerpen: Veiligheid

Op 16 juni 2023 werd in Dilbeek het protocolakkoord ‘bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid’ goedgekeurd en ondertekend.

Hiermee wordt op wettelijke wijze informatie-uitwisseling mogelijk tussen gemeentelijke diensten, het parket en het arbeidsauditoraat en de politiediensten. Dit akkoord beoogt een betere handhaving van de openbare orde, het voorkomen van misdrijven en een integrale en beter gecoördineerde aanpak van onveiligheidsfenomenen.

“Met de komst van het nieuwe protocolakkoord, kan er makkelijker en sneller informatie uitgewisseld worden. Hierdoor kan er vooral korter op de bal gespeeld worden en dit onder toezicht van het openbaar ministerie,” zegt burgemeester van Dilbeek Willy Segers.

De domeinen waarover informatie kan uitgewisseld worden zijn : horeca en drankgelegen- heden, nacht- en belwinkels, sociale fraude & subsidiefraude, misbruik van vennootschaps- structuren, identiteitsfraude, leefmilieu, ruimtelijke ordening en/of stedenbouw, leefmilieu (vergunning en vervuiling) en geluidsoverlast, huisjesmelkerij, leegstand, inbreuken wooncode, schijnhuwelijk en illegaal verblijfdomiciliefraude.

Speerpunt hierin wordt het casusoverleg waarbinnen de betrokken partners specifieke situaties kunnen bespreken en een multidisciplinaire aanpak uitrollen. Deze resulteren in een flexactie waarbij met alle relevante partners ter plaatse kan gegaan worden voor vaststellingen en eventuele verdere maatregelen kunnen opgelegd worden. Deze partners zijn zowel deskundigen milieu, stedenbouw en ruimtelijke ordening van de gemeente als sociale inspectiediensten, douane, brandweer en politie.

Het doel van deze samenwerking is een dam op te werpen tegen ondermijnende criminaliteit, het voorkomen dat criminele organisaties door de overheid gefaciliteerd worden in hun criminele doelstellingen, het voorkomen dat er vermenging ontstaat tussen de onder- en bovenwereld en het doorbreken van de economische machtsposities die zijn opgebouwd met illegaal vergaard kapitaal.

“Met de nabijheid van grootstad Brussel is het belangrijk om als lokaal bestuur alle beschikbare middelen te kunnen aanwenden om dergelijke praktijken in te dijken,” zegt Willy Segers.