Gemeentebestuur last bouwpauze in voor meergezinswoningen en werkt aan bouwkompas

Op 24 juni 2020, over deze onderwerpen: Leefmilieu en energie, Ruimtelijk beleid, Woonbeleid

In Dilbeek zijn er de voorbije jaren heel wat meergezinswoningen gebouwd. Sinds 2009 is het aantal meergezinswoningen – appartementen in de volksmond - zelfs met bijna een kwart gestegen. De laatste jaren groeide het besef dat veel van die bouwprojecten niet altijd even strategisch werden ingepland. In te veel gevallen woog de impact van meergezinswoningen op de mobiliteit, de leefbaarheid en de ecologische voetafdruk van onze mooie gemeente. Het logische gevolg daarvan is dat sommige inwoners zich zorgen beginnen te maken over ‘hun’ Dilbeek. “Dat signaal hebben we als bestuur goed opgepikt. Het heeft ertoe geleid dat we als bestuursploeg een prioriteit hebben gemaakt van de leefbaarheid van Dilbeek, vandaag maar ook morgen”, stelt schepen Stijn Quaghebeur.

“Het bestuur wil gehoor geven aan de opmerkingen van de Dilbekenaren en last daarom een bouwpauze voor meergezinswoningen in”, zegt Stijn Quaghebeur, Schepen van openbare ruimte & wonen. “De gemeente zal geen vergunningen meer toekennen voor meergezinswoningen tot eind 2021. Tijdens de bouwpauze zal Dilbeek werk maken van een bouwkompas met een ruimtelijke visie voor de toekomst. Zo willen we voor iedereen duidelijk maken wat waar gebouwd mag worden en onder welke voorwaarden. We stippelen een koers uit om de komende jaren werk te maken van enerzijds bruisende, aangename dorpskernen en anderzijds open ruimte en groen.”, aldus Quaghebeur.

“We zetten tijdelijk een stop op kwantiteit en maken werk van kwaliteit.”

“Ons bouwkompas is niet alleen een goede zaak voor de Dilbekenaren maar ook voor onze ondernemende bouwers. Met ons kompas zullen zij van bij het begin van een project exact weten wat waar mag gebouwd worden en onder welke voorwaarden. Die duidelijkheid zal ook zorgen voor een kortere doorlooptijd van dossiers. En als lokaal bestuur helpen wij deze ondernemers bij het maatschappelijk verantwoord bouwen van aantrekkelijke woningen. We zetten tijdelijk een stop op kwantiteit en maken werk van kwaliteit.”

De bouwpauze is van toepassing op meergezinswoningen (dus niet op ééngezinswoningen) en loopt van 1 juli 2020 tot en met 31 december 2021. In die periode neemt het gemeentebestuur de tijd om samen met de GECORO (gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening), burgers en projectontwikkelaars een bouwkompas voor de toekomst te ontwerpen. “Na die periode zal het voor alle betrokkenen duidelijk zijn waar er in onze gemeente kan gebouwd worden en aan welke kwaliteitseisen (bv. bergruimte, parkeerplaats,…) de meergezinswoningen voortaan moeten voldoen.

Met ons bouwkompas stippelen we de koers uit voor een Dilbeek waar het fijn wonen is, klaar voor morgen”, besluit burgemeester Willy Segers.

Achtergrondinfo

Waarop is de bouwpauze van toepassing?

• Het bouwen van meergezinswoningen
  • Het slopen of verbouwen van bestaande woongebouwen met het oog op het creëren van meer woningen dan reeds vergund werden.
  • Verkavelingen & afwijkingsaanvragen voor het (her-)verdelen van percelen in meerdere bebouwbare kavels met aanleg van nieuwe wegenis.
  • Groepswoning bouwprojecten met aanleg van nieuwe wegenis.
  • Functiewijzigingen met het oog op het creëren van nieuwe woongelegenheden.

3 uitzonderingen

• Projecten die vallen binnen de grenzen van een reeds goedgekeurd RUP of vergunde verkaveling
  • Projecten die uitvoerig met een omgevingsambtenaar werden besproken en waarvoor - behoudens functiewijzigingen zonder ingrijpende verbouwingswerken - reeds plannen werden voorgelegd
  • Projecten ingediend door sociale huisvestingsmaatschappijen