NMBS veroorzaakt parkeeroverlast in Bodegem

Op 29 maart 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken

Meer en meer mensen parkeren hun auto in Sint-Martens-Bodegem nu de parking aan het NMBS-station van Ternat betalend is geworden. Dilbeeks schepen voor mobiliteit Stijn Quaghebeur (N-VA) is niet tevreden met de overlast die dat veroorzaakt. “NMBS wil meer mensen het openbaar vervoer doen nemen, maar vraagt tegelijkertijd wel 6,85 euro aan treinreizigers om hun auto een dagje aan het station achter te laten. Ondertussen zien we het aantal geparkeerde auto’s in Dilbeek groeien. De NMBS moet de problemen oplossen die het zelf veroorzaakt.”

De bewoners van de Molenstraat in Sint-Martens-Bodegem hebben het vast al opgemerkt: de afgelopen maanden komen er overdag steeds meer geparkeerde auto’s bij. Die extra auto’s komen niet zomaar uit de lucht vallen. Een aantal maanden geleden besliste de NMBS om de parking aan het station in Ternat betalend te maken. Sindsdien lijken wekelijks meer pendelaars een manier gevonden te hebben om het parkeertarief van 6,85 euro per dag te ontwijken: parkeren in de aanpalende Molenstraat in Dilbeek.

Maar daar zijn die plaatsen niet voor bedoeld, want zo kunnen de lokale inwoners hun auto niet meer kwijt. En dat is wat Dilbeeks schepen Stijn Quaghebeur bezighoudt. “Ik zie twee oplossingen: of men breidt de parking aan het station van Bodegem uit, of men laat pendelaars minder betalen op de parking aan het station in Ternat. Maar het kan niet dat Dilbekenaren opdraaien voor een slechte beslissing van de NMBS.” Dilbeek zou de auto’s van de pendelaars kunnen weren door een parkeerverbod op te leggen of de blauwe zone uit te breiden, maar daar past het gemeentebestuur voor. “We willen de treinreizigers het leven niet nog zuurder maken dan de NMBS al deed met het invoeren van betaald parkeren. NMBS moet zelf met een oplossing komen want zij liggen aan de basis van het probleem,” besluit schepen Quaghebeur.