Bijkomende blauwe zones in Schepdaal, Bodegem en Dilbeek

Op 13 juni 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken, Ruimtelijk beleid

"De gemeenteraad besliste in afgelopen zitting om een aantal bijkomende blauwe zones in te stellen. De vraag in de drie zones komt er voornamelijk op vraag van handelaars en van omwonenden in het geval van Schepdaal en Bodegem", zegt Schepen van mobiliteit Stijn Quaghebeur.

Schepdaal

Op 18 maart 2016 startte een groep initiatiefnemers in Schepdaal met het uitwerken van een plan rond de herinrichting van de dorpskern van Schepdaal, gevolgd door een volksbevraging in december 2016 en een bespreking van de resultaten van de bevraging eind januari 2017. Eén van de zaken die in de resultaten aan bod kwamen was de vraag van een aantal handelaars in het centrum van Schepdaal om er een blauwe zone in te richten waar beperkt parkeren mogelijk is. "Het instellen van een blauwe zone langsheen enkele parkeerstroken in het centrum van Schepdaal kan tegemoetkomen aan het probleem van langparkeerders en zorgen voor een klantvriendelijker parkeerbeleid", zegt schepen Quaghebeur. "We zijn blij ook alvast gevolg te kunnen geven op korte termijn aan een concrete vraag van de werkgroep."

Bodegem

Stijn Quaghebeur: "De parkeerdruk op de parking van het station en in de Molenstraat ter hoogte van de spooroverweg in Sint-Martens-Bodegem is hoog. Hierdoor is er niet alleen hinder bij het aanschuiven wanneer de overweg sluit, maar kunnen de handelaars ook nauwelijks plaats aanbieden voor hun klanten. Op vraag van de omwonenden en de handelaars werd voorgesteld om een parkeerverbod in te voeren in de Molenstraat tussen nummer 100 en 92, in combinatie met een beperkte blauwe zone van een gedeelte van de stationsparking.

Dilbeek

Ook in de omgeving van het op- en afrittencomplex op de Ninoofsesteenweg is de parkeerdruk door langparkeerders is aanzienlijk. Door enkele handelaars en uitoefenaars van vrije beroepen op de Ninoofsesteenweg en Rozenlaan werd de vraag gesteld om een blauwe zone in te richten en zo tegemoet te komen aan dit probleem van langparkeerders en meer parkeerrotatie te verkrijgen.

Evaluatie

"Bij de invoering van dergelijke maatregelen gaan we uit van een gewenst resultaat, meer plaats voor bewoners, bezoekers en klanten maar kennen we niet de daadwerkelijke effecten en verschuivingen. Daarom zullen we op basis van gegevens van het parkeerbedrijf, die de handhaving op zich zal nemen, ten gepaste tijden een evaluatie maken om te zien of bijsturingen nodig zijn", besluit mobiliteitsschepen Quaghebeur.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is