Fietssnelwegenkaart breidt zich uit naar Dilbeek

Op 3 mei 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken, Ruimtelijk beleid, Veiligheid

De provincie en het Vlaams Gewest beslisten, onder andere op vraag van de gemeente Dilbeek, dat de spoorlijnen doorheen Dilbeek mee zouden opgenomen worden in het fietssnelwegennetwerk. Dit maakt het mogelijk om in de toekomst stapsgewijs fietssnelwegen uit te bouwen langsheen deze twee spoorlijnen in Dilbeek (lijn 50 Aalst-Brussel, en lijn 50A doorheen Schepdaal en Dilbeek).

"Door de toevoeging aan het netwerk kan de gemeente gebruik maken van subsidies van het Vlaams Gewest en Vlaams-Brabant om deze fietssnelwegen aan te leggen. We zijn dan ook tevreden dat beide routes die Aalst en Denderleeuw zullen verbinden met Brussel toegevoegd werden. Dilbekenaren zullen hier veel voordeel kunnen uithalen, niet in het minst als alternatief voor het woon-werkverkeer" zegt schepen Stijn Quaghebeur. "Het gemeentebestuur zal dan ook actief meewerken om dit op termijn mogelijk te maken".

De 'oude' lijn 50
Tot nu toe was enkel een fietssnelweg mogelijk van Dilbeek station tot in Brussel. Dat werd nu uitgebreid tot in Aalst. Weldra zal een projectgroep opgestart worden waarin zowel de provincie, het gewest als de spoorwegen, samen met de gemeente, zullen bekijken waar een fietssnelweg juist moet lopen. Voorlopig is enkel bepaald dat dit zoveel mogelijk langs het tracé van de spoorlijn moet lopen. Er is dus nog niet bepaald of dit ten noorden of ten zuiden van de lijn moet lopen of een combinatie van beiden.

Stijn Quaghebeur:  "Dit zal geen makkelijke oefening worden. Een fietssnelweg moet namelijk minimaal 3 meter breed zijn. Vooral tussen Dilbeek en Groot-Bijgaarden is de ruimte beperkt. We moeten dus kijken waar dit het best inpasbaar is. In het meer landelijke Bodegem moet dit makkelijker zijn."

De 'nieuwe' lijn 50A
Voor de spoorlijn in het zuiden van de gemeente is het verhaal eenvoudiger. In het kader van de GEN-werken zijn al heel wat parallelle wegen aangelegd, al dan niet verhard. "Deze wegen zijn nog in het beheer van de spoorwegen maar zullen overgedragen worden aan de gemeente. Het is de bedoeling dat de onverharde wegen eerst geasfalteerd worden alvorens de gemeente ze overneemt. We zijn hierover in onderhandeling met Infrabel" zegt Quaghebeur. "Er is echter een belangrijke ontbrekende schakel tussen de Ijsbergstraat en de Roomstraat. We zullen samen bekijken met Infrabel hoe we deze ontbrekende schakel kunnen oplossen. De gemeente zal hiertoe een initiatief nemen besluit" schepen Quaghebeur.

De nieuwe fietsnetwerkkaart

Schepen Stijn Quaghebeur - Ring TV

 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is