Gecontesteerd voetwegendossier terug van weggeweest

Op 7 september 2016, over deze onderwerpen: Landbouw en plattelandsbeleid
Wei

Op de afgelopen gemeenteraad van dinsdag werd een oud, gecontesteerd voetwegendossier geagendeerd door OpenVLD. Het gaat om de verlegging van een voetweg 99 en de afschaffing van voetweg 102 in de buurt van de Ketelheidestraat. Beide voetwegen lopen door een natuurgebied dat in privé bezit is van een OpenVLD bestuurslid. Voetwegen zijn echter openbare wegen en kunnen niet zomaar afgeschaft of verlegd worden.

Een eerste poging om de afschaffing en verlegging te bekomen dateert van 2007. Tegen de ingreep ontstond toen een ongezien protest: meer dan 1000 handtekeningen en 50 bezwaarschriften. OpenVLD duwde het dossier toen door de gemeenteraad maar uiteindelijk vernietigde de minister het besluit wegens het niet aantonen van een algemeen belang. De indieners kregen ook van de Raad van State lik op stuk.

Nieuw verzoek

Het bestuurslid van de VLD diende begin dit jaar een nieuw verzoek in bij het college. Na een grondig onderzoek oordeelde het college dat de nieuwe aanvraag eveneens niet ingegeven was door het algemeen belang maar eerder vanuit een individuele wens om van hun eigendom een aaneensluitend geheel te maken. Er werd dus beslist om het dossier niet naar de raad te brengen. Dat deed de VLD gisteren wel. Door het nieuwe politieke feit dat een overloper de VLD versterkt én dat er systematisch samengewerkt wordt met de Franstalige partij Union, werd het mager onderbouwde dossier door de gemeenteraad geduwd.

Oude politieke cultuur

Schepen Stijn Quaghebeur reageert teleurgesteld: "Ik dacht dat de tijden van vriendjespolitiek voorbij waren. Maar kijk. De VLD breekt de meerderheid en doet onmiddellijk aan politieke zelfbediening door de vraag van een bestuurslid van hen door de raad te duwen mét steun van de Franstaligen. Het is triestig dat we ons met dergelijke dossiers moeten bezig houden die duidelijk niet in het algemeen belang zijn. We hebben wel andere katjes te geselen."