Vertraging dreigt voor realisatie kunstgrasveld Schepdaal

Op 26 oktober 2016, over deze onderwerpen: Sport
Schepdaal

Tijdens de gemeenteraad van 25 oktober 2016 werden door de oppositie verschillende punten op de agenda geplaatst. Door gebrek aan inzicht en duidelijke argumenten werd geen van de dossiers weerhouden. Uit de overwinningsroes van september, was het gisterenavond een koud ontwaken.

Geen van de dossiers die Open VLD trachtte door te duwen was onderbouwd en doordrongen van inzicht in wat Dilbeek echt nodig heeft. Verschillende dossiers waren ingegeven door een eigenzinnige en hautaine houding, dat men Dilbeek weer eens zou gaan besturen zoals vroeger. De Dilbeekse bestuurscoalitie N-VA, CD&V/DNA, Spa/Groen, die een plan tot 2019 op tafel heeft liggen dat doordacht, berekend en vooruitstrevend is voor Dilbeek, had weinig moeite om het schaamteloze politieke spel te doorzien.

De Franstalige partijen roken onraad en trokken op de valreep hun steun in. Hierdoor kon VLD Dilbeek geen van hun vooruitgeschoven visies hard maken op de gemeenteraad.

Kunstgrasveld in Schepdaal

Open VLD opperde dat men het dossier versneld zou kunnen uitvoeren. Dit is de waarheid zo hard ontkennen dat je het zelf gelooft. Reeds in 2011 had toenmalig schepen van sport en vandaag de pleitbezorger van de versnelde uitvoering, reeds de kans om dit terrein aan Schepdaal toe te wijzen. Gemeenteraadslid David De Freyne kon met cijfers, argumenten uit de toenmalige beleidsnota en uitspraken van gemeenteraadslid Deleu duidelijk stellen dat men het talmen in dit dossier enkel aan zichzelf te wijten heeft. Bij gebruik van de verkeerde criteria om het terrein toe te wijzen en het gebrek aan financiële middelen in 2011, heeft men toen besloten om het kunstgrasveld NIET in Schepdaal te leggen.

Sinds begin 2015 werd meermaals uitgelegd dat dit voor het gemeentebestuur deel uitmaakt van een groter plan met de site Caerenberg. Iedereen is er namelijk van overtuigd dat het kunstgrasveld in Schepdaal tot de absolute prioriteiten behoort voor de Caerenbergsite. Naast de verschillende andere projecten die op deze site horen, is het van belang een duidelijke visie te ontwikkelen over de plaatsing van alle onderdelen op die site.

Dat is geen visie tegen een kunstgrasveld. Wel is het de overtuiging om zoveel mogelijk sporters samen te brengen op een site in de toekomst, waar iedereen gebruik kan maken van een maximale accommodatie gerealiseerd door de gemeente.

Financiële middelen

Open VLD beweert dat dit sneller moet kunnen en dat men het onmiddellijk wil realiseren. Wat men vergeet te vermelden, is dat men dit enkel kan realiseren omdat N-VA in het bestuur sinds 2012 rekening hield met duidelijke financiële implicaties van wat het wilde realiseren tot 2019. Dit plan is nu in een eindfase en er nog maar eens een studie aan toevoegen zoals door de oppositie geëist, is alles dubbel verwerken. Een studie uitvoeren om nadien misschien vast te stellen dat de studie toch niet strookt met wat de mogelijkheden zijn en opnieuw moet worden overgedaan. Schepen Anneleen Van Den Houte voegde toe dat op 5 december 2016 een inplantingsplan van de verschillende onderdelen klaar moet zijn. Dit inplantingsplan is de basis om een kunstgrasveld aan te besteden en zo snel mogelijk in uitvoering te brengen.

Dat dit veel te lang duurt beseft N-VA maar al te goed. Maar de oorzaak waarom het kunstgrasveld er niet is, heeft een veel langere geschiedenis dan de voorbije 4 jaar N-VA bestuur. Dat deze bestuursploeg het kunstgrasveld als zijn prioriteit beschouwd is veel meer dan wat Open VLD Dilbeek ooit in dit dossier heeft kunnen realiseren. Niet wanneer men zelf de touwtjes in handen had, en niet nu, wanneer men politieke spelletjes tot een overwinning wil ophemelen.

N-VA was en is alvast overtuigd dat een realisatie van het kunstgrasveld een prioritaire behandeling zal krijgen in deze legislatuur. Schepdaal heeft hier recht op, al meer dan 6 jaar.