Stijn Quaghebeur

Schepen van Openbare Ruimte en Wonen

Stijn is geboren en getogen in Dilbeek, maar zijn ouderlijke roots liggen in de West-Vlaamse Westhoek. De naam Quaghebeur was daar al sinds het begin van de vorige eeuw stevig verankerd in de Vlaamse Beweging en haar politieke afgeleiden. Het politiek engagement werd door Dirk en Annie Quaghebeur – Proot met de paplepel meegegeven. Ook vandaag blijft politiek een belangrijk gespreksonderwerp aan de keukentafel. Stijn leerde zijn echtgenote Ellen kennen toen ze beiden werkte voor de N-VA fractie in het Vlaams Parlement. Vandaag werkt zij al meer dan 10 jaar als rechterhand van Johan Van Overtveldt.

Stijn zijn engagement begon in de Chiro van Bodegem, het Jeugdhuis De Vuilbak, de Dilbeekse jeugdraad, Kadol, Kottekoer en nog veel meer. In de Bodegemse dorpsraad - de opvolger van de Gemeenschapsraad - is hij vandaag nog steeds actief.

Professioneel heeft hij eerst 10 jaar ervaring opgedaan in de privésector voordat hij de overstap maakte naar de politiek. In 2010 startte hij als N-VA expert Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams Parlement. Van 2014 tem 2019 was hij aan de slag als raadgever Mobiliteit, Openbare Werken en Vlaamse Rand op het kabinet van minister Ben Weyts.

Sinds 2007 zetelt Stijn in de Dilbeekse gemeenteraad en sinds 2013 werd hij verkozen tot schepen. Vandaag is hij verantwoordelijk voor de domeinen Wonen en Openbare Ruimte (Mobiliteit, Openbare Werken, Groen en Netheid). Zijn expertise wordt vandaag ook ingezet als voorzitter van de vervoersregio Vlaamse Rand en als voorzitter van De Werkvennootschap. Deze laatste organisatie zet haar schouders onder grote en complexe mobiliteitsprojecten zoals de heraanleg van de Ring rond Brussel.

Stijn koos de afgelopen twee legislaturen voor een absolute trendbreuk. ‘Toen ik aantrad als schepen was veertig procent van onze wegen in slechte staat. Er lag amper drie kilometer fietspaden. Dat weet ik, want ik ben het zelf gaan opmeten. Daarop zijn we ons beginnen te focussen. Ondertussen zitten we aan veertig kilometer fietspaden en werd er tachtig kilometer wegen heraangelegd.’ Op tien jaar tijd is dat fiks geïnvesteerd, maar Stijn nuanceert: ‘We maken slim gebruik van subsidies. En bij rioleringswerken kan je het saneringsfonds aanspreken om ook de weg opnieuw aan te leggen.’

Volgens Stijn zorgt zijn professionele ervaring op de verschillende beleidsniveaus voor de ideale kruisbestuiving. "De ervaring die ik lokaal intussen heb op gedaan komt goed van pas om het beleid op andere niveau's te versterken en vice versa."

Als Stijn nog even tijd heeft, verslindt hij historische boeken of springt hij graag op zijn fiets om het Pajottenland te doorkruisen.