Centrum wordt blauwe zone

Op 20 februari 2016, over deze onderwerpen: Leefmilieu en energie, Mobiliteit & Openbare Werken

Het gemeentebestuur overweegt om een blauwe zone in te voeren in het centrum. Veel handelaars vragen daar om. Het bestuur wil wel eerst verder overleg plegen.

De lokale handelaars uit de Verheydenstraat en de rest van het centrum van de gemeente snakken al langer naar meer parkeerplaats in de buurt. Volgens heel wat handelaars komen mensen vaak een hele dag in het centrum parkeren, waardoor er weinig tot geen parkeerrotatie is. Potentiële klanten blijvend dan weg omdat ze geen parkeerplaats vinden in de buurt van de winkels.

Het gemeentebestuur heeft oor naar die verzuchtingen en overweegt daarom om een blauwe zone in het centrum in te voeren, op vraag van de lokale handelaars. de rest van het centrum van de gemeente snakken al langer naar meer parkeerplaats in de buurt. Volgens heel wat handelaars komen mensen vaak een hele dag in het centrum parkeren, waardoor er weinig tot geen parkeerrotatie is. Potentiële klanten blijvend dan weg omdat ze geen parkeerplaats vinden in de buurt van de winkels.

Het gemeentebestuur heeft oor naar die verzuchtingen en overweegt daarom om een blauwe zone in het centrum in te voeren, op vraag van de lokale handelaars.

“We willen alles wel nog aftoetsen met de scholen en de handelaars”, zegt schepen van Mobiliteit Stijn Quaghebeur (N-VA). “Als alles volgens plan verloopt, zullen we in maart beginnen met het overleg tussen de scholen in het centrum en de handelaars. In april zouden we op de gemeenteraad dan kunnen beslissen over het parkeerbeleid. Het is de bedoeling om de blauwe zone in september definitief in te voeren”, zegt schepen Quaghebeur.

Masterplan

De beslissing om de blauwe zone in te voeren, past ook in het 'Masterplan voor de Dilbeekse kern', dat in 2014 door de gemeenteraad werd goedgekeurd. “Alleen

willen we niet wachten tot dat masterplan effectief wordt uitgevoerd om het parkeerprobleem op te lossen. We willen de blauwe zone vroeger invoeren om de handelaars tegemoet te komen”, zegt Quaghebeur.

Het gemeentebestuur zou de blauwe zone willen invoeren in de Verheydenstraat, de Oudesmidsestraat, de parking langs de Oudesmidsestraat, de Schoolstraat, het deel van de Spanjebergstraat tussen de Oudesmidsestraat en Berchemstraat en het deel van de Sint-Alenalaan tussen de Verheydenstraat en de Baron de Vironlaan. Ook een deel van de Kasteelstraat zou blauwe zone worden.

In de Verheydenstraat zullen mensen maximum één uur mogen parkeren. In de andere straten zal er twee uur parkeren toegestaan worden. Het gebruik van de parkeerschijf wordt verplicht van maandag tot en met zaterdag van 9 tot 18 uur. Bewoners van de bewuste straten krijgen een bewonerskaart.

“Het beperken van de parkeerduur in de Verheydenstraat tot een uur sluit aan bij de visie van het masterplan”, zegt Quaghebeur. “Daarin wordt wel voorgesteld betalend parkeren in te voeren met als duurste zone de Verheydenstraat, maar we opteren in eerste instantie voor een blauwe zone. De doelstelling is namelijk een betere rotatie, niet om de gemeentekas te spijzen.”

Parkeerbedrijf

“We hebben onvoldoende personeel om frequent te controleren, maar zonder handhaving haalt een parkeerbeleid niets uit. Daarom denken we eraan om een parkeerbedrijf aan te stellen dat alle blauwe zones, ook die buiten het centrum van Dilbeek, gaat controleren”, zegt de schepen nog.

DIETER HAUTMAN ■

Bron: Het Nieuwsblad; 20/02/2016; P. 2

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is