Eindelijk nieuwe fietspaden

Op 4 augustus 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken, Veiligheid
Fietspad

Met de fiets door Dilbeek, dat kan al eens tegenvallen gezien de staat van sommige fietspaden. Maar het bestuur zet nu een inhaalbeweging in. Nog dit jaar worden de Doylijkstraat, IJsbergstraat en Jan De Trochstraat onder handen genomen. Volgend jaar staan de Dansaertlaan, Bodegemstraat en Ternatstraat op de planning.

Voor alle duidelijkheid: er komen geen fietspaden op plaatsen waar er op dit moment geen liggen. Maar de bestaande kunnen wel een meer dan ingrijpende opknapbeurt gebruiken. "De Doylijkstraat, IJsbergstraat en Jan De Trochstraat komen eerst aan de beurt", zegt schepen van Mobiliteit Stijn Quaghebeur (N-VA). "De nutsleidingen worden aangepast en ondergronds gebracht. Voorts komt er een doorlopend fietspad in de drie straten, en dat aan beide kanten. Goed voor ongeveer zeven kilometer nieuwe fietspaden." In de zones 50 van de betrokken straten zullen de fietsstroken langs de weg komen te liggen, in de zones 70 worden ze gescheiden van de rijbaan. "Het kostenplaatje voor dit project bedraagt 2,3 miljoen euro. De gemeente legt zelf 750.000 euro op tafel, de rest komt van de Vlaamse Overheid, de provincie Vlaams-Brabant en Sint-Pieters-Leeuw (de Doylijkstraat loopt tot in deze gemeente, red.). De nieuwe verlichting langsheen de fietspaden is wel voor rekening van onze gemeente: 400.000 euro."

Budget van 7 miljoen euro

Volgend jaar komen ook de Bodegemstraat, de Dansaertlaan en de Ternatstraat aan de beurt. De stedenbouwkundige vergunningen voor de werken in de Dansaertlaan zijn bijna afgerond. Volgend jaar kunnen de werken aan de nutsvoorzieningen starten en in september 2017 begint de aannemer met de volledige herinrichting. Een kostenplaatje is hier nog niet bekend, al heeft Dilbeek in totaal wel 7 miljoen euro vrijgemaakt voor fietspadherinrichting in de komende drie jaar.

De Dilbeekse Fietsersbond is opgetogen met de vernieuwing van de fietspaden. Volgens de vereniging liep de gemeente decennialang achter de feiten aan. "We kunnen alleen maar vaststellen dat de huidige mobiliteitsschepen zijn uiterste best doet om de achterstand dicht te rijden", zegt voorzitter Marc Van Acker. "Er is nog veel werk voor de boeg, maar dit is een mooi begin. Sinds de introductie van de elektrische fiets kopen veel mensen weer een fiets. De populariteit van de tweewieler blijft stijgen. In de voorbije decennia focuste het gemeentebestuur enkel op het comfort van de auto, de fietser bleef letterlijk en figuurlijk in de kou staan."

De Fietsersbond hoopt ook dat het niet enkel bij deze initiatieven blijft. "Meestal wordt er een nieuw fietspad aangelegd wanneer de riolering aan vervanging toe is. Hopelijk kijkt men in de toekomst sneller naar de fietsstroken. Het beste voorbeeld is Nederland. Daar plukken ze nu de vruchten van jarenlange investeringen. Hopelijk volgt België die weg."

Bron: Het Laatste Nieuws; 4/08/2016; P. 19

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is