Ruimtelijk Plan “Open Ruimte” definitief vastgesteld

De gemeenteraad van januari 2022 heeft het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) Open Ruimte definitief goedgekeurd. Met dit plan wordt maar liefst 140 hectare grond (4% van de Dilbeekse oppervlakte) herbestemd. In totaal komt er 32 ha bosgrond bij, 70 ha natuur en 40 ha groengebieden bij. 50 hectare woonuitbreidingsgebied wordt ook definitief omgezet naar een groene bestemming.

Open ruimte voor toekomst gevrijwaard

“Dit ruimtelijk plan is een zeer belangrijke stap om Dilbeek te beschermen tegen het verder volbouwen van onze open ruimte en om ons groen te bewaren, versterken én uit te breiden. Maar liefst 50 hectare potentieel woongebied wordt herbestemd naar een groene of agrarische functie. Bovendien creëren we letterlijk bijkomende ruimte – 140 hectare – voor bos, natuur en groen. Ik denk dat voor een gemeente aan de rand van de grootstad dit gigantisch belangrijk is en het groene karakter van onze gemeente ook voor toekomstige generaties vrijwaart”, zegt Stijn Quaghebeur. “De opmaak van het plan heeft jaren in beslag genomen. Er zijn veel overlegmomenten geweest met verschillende actoren waardoor we uiteindelijk tot een gedragen plan zijn kunnen komen.”

Deel van een tweeluik

Open ruimte bewaren is 1 zaak, woongelegenheden blijven voorzien een andere zaak. “Maar het aspect waar er bijkomend gebouwd kan worden, willen we veel meer sturen” vervolgt Stijn Quaghebeur. “Vandaar dat we inzetten op een woonomgevingsplan om te bepalen waar wat nog kan gebouwd worden en hoe “verdicht” deze bewoning kan zijn. De bijkomende woonvraag moet dus opgevangen worden op al bestaande bouwgronden. De ligging van deze gronden zal bepalen of enkel vrijstaande woningen kunnnen, rijwoningen of meergezinswoningen. Dilbeek maakt dus werk van een doorgedreven beleid om bijkomende woningen op de juiste plaats te voorzien en ons groen en open gebieden maximaal te vrijwaren” besluit Quaghebeur.

Het RUP Open Ruimte is te raadplegen via de gemeentelijke website www.dilbeek.be/nl/themas/bouwen-wonen/ruimtelijk-uitvoeringsplan