Als je een erkende sportvereniging wil worden, moet je aan onze taalregels voldoen

Op 20 augustus 2016, over deze onderwerpen: Inburgering, Sport, Vlaams karakter

Zat u donderdag ook geboeid naar de olympische hockeyfinale te kijken? U was niet alleen, want de sport beleeft een nooit geziene opmars. De Dilbeekse Hockey Club Baudouin ziet het ledenaantal dan ook al even toenemen, maar de subsidies blijven achter. Omdat er niet genoeg Dilbeekse spelers zijn, zegt de club. Omdat de communicatie in het Frans verloopt, zegt de gemeente.

De prachtige prestaties van onze Red Lions zijn eigenlijk 'slechts' een kers op de taart. De sport zit immers al enkele jaren in de lift, en verenigingen zagen hun ledenaantal verdubbelen of zelfs verdrievoudigen. Ook Hockey Club Baudouin surft mee op het succes. "Momenteel zitten we aan vijfhonderd leden, waar dat er vijf jaar geleden nog driehonderd waren", vertelt voorzitter Danny Vander Gracht. "Bij ons verloopt de groei weliswaar moeizamer dan in andere provincies. We bevinden ons op de grens met Brussel, waardoor veel jongeren uit de buurt naar Anderlecht trekken. Als ze daar spelen, hoeven ze geen verre verplaatsingen te maken voor wedstrijden (door de gewestgrens, red.). Onze teams daarentegen, spelen soms tegen West-Vlaamse ploegen. Dan is de rekening snel gemaakt."

Toch weet de Dilbeekse club ook jongeren uit buurgemeenten Ternat en Lennik aan te trekken. Al heeft dat volgens Vander Gracht wel een nadeel. "We krijgen geen subsidies meer van het gemeentebestuur", legt hij uit. "Om in aanmerking te komen, moet de helft van onze leden in Dilbeek woonachtig zijn. Voor ons is dat onmogelijk. Hockey is geen traditionele sport zoals voetbal of wielrennen. Wij halen onze inkomsten uit sponsoring en evenementen. Het is jammer dat de gemeente niet wil meestappen in dat verhaal."

Franstalige spandoeken

Maar schepen van Sport Anneleen Van den Houte (N-VA) komt met een heel ander verhaal. Volgens de schepen weigert de club immers om de communicatie in het Nederlands te voeren. "Alles gebeurt er in het Frans", zegt ze. "Ze hangen Franstalige spandoeken voor hun clubhuis en weigeren hun leden in het Nederlands aan te spreken. Maar als je een erkende sportvereniging wil worden, dan moet je aan onze taalreglementen voldoen. De sport mag dan populair zijn, maar daar kunnen wij niet aan toegeven. We hebben ook amper contact met die club, die volledig privé gesteund wordt. Ik heb wel begrepen dat ze tweetalige jongeren aantrekken, maar dat verandert de zaak niet."

Van den Houte hoopt dat inwoners van Dilbeek gewoon een nieuwe club willen oprichten. "De sport blijft maar aan populariteit winnen, dus waarom niet? Het is jammer dat onze gemeente geen Nederlandstalige hockeyclub heeft, anders zou die op onze accommodatie kunnen rekenen. Al is het een erg ingewikkelde zaak om een nieuw hockeyveld aan te leggen. Maar indien enkele mensen hun schouders onder het project willen zetten, zit er zeker iets moois in."

Bron : http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-dilbeek/hockeyclub-kan-fluiten-naar-s...