Ook tijdens laatste bestuursjaar blijft investeren sleutel voor de toekomst

Op 20 december 2017, over deze onderwerpen: Communicatie en Dienstverlening, Financiën, Vlaams karakter

Gisteren keurde de Dilbeekse gemeenteraad het meerjarenplan goed.
Het budget voor 2018 werd echter afgekeurd. Waardoor de gemeente opnieuw met voorlopige twaalfden dient te werken.

Met N-VA hebben wij de voorbije 5 jaren gestreefd om een gezond en verantwoord financieel beleid te voeren dat als krachtlijnen bevatte:
1) eerst orde op zaken brengen in de gemeentelijke financiën,
2) de nodige financiële zuurstof creëren,
3) de nodige investeringen realiseren voor de toekomst van Dilbeek en
4) de toekomstige generaties niet belasten met schulden.

Algemene resultaten van Budget 2018 en Meerjarenplan 2014-2020

Het Dilbeekse gemeentebestuur plande voor 78 miljoen euro investeringen en realiseerde tot nog toe reeds 38 miljoen euro aan investeringen. De komende 2 jaren komt daar nog eens 13 miljoen euro bovenop. Met die investeringen werd alvast een duidelijke inhaalbeweging ingezet voor een broodnodige aanpak van de verouderde Dilbeekse infrastructuur.

Ook de schuldgraad was onder controle: van 990 euro/inwoner eind 2012 werd de schuld afgebouwd tot 750 euro/inwoner in 2016. De geforceerde belastingverlaging in 2017 door de alternatieve meerderheid dreigt echter de schuldgraad tegen 2019 tot meer dan 1.300 euro per inwoner op te drijven!

Concrete doelstellingen binnen Budget 2018

Ook voor 2018 staan weer heel wat projecten op de gemeentelijke planning. We lichten er de belangrijkste rond de N-VA bevoegdheden even uit…

Wegeninfrastructuur

Schepen Stijn Quaghebeur: “De vernieuwing van de Dilbeekse wegeninfrastructuur wordt verdergezet. Belangrijkste projecten voor 2018 zijn de aanvang van de werken in het centrum van Dilbeek (fase 1), de aanleg van de parkings aan de Bosstraat in Bijgaarden en Lumbeekstraat in Kapelle en de start van de werken aan de Dansaertlaan waarbij weg, fietspaden en voetpaden volledig vernieuwd worden. Naast de nodige onderhoudswerken, worden de straten in de Bettendrieswijk heraangelegd, leggen we fietspaden aan in de Wijngaardstraat, starten de rioleringswerken aan de Bronstraat en de Lambrechtslaan en zorgen we voor een betere ontsluiting van de Wolsemwijk.”

Met N-VA op het beleidsdomein Openbare Werken zal Dilbeek na deze bestuursperiode 52 km nieuwe wegen tellen (inclusief riolering, nieuwe toplagen, voet- en fietspaden). De komende jaren komt er immers nog 19,75 km wegvernieuwing, 8,8 km riolering, 19,9 km fietspaden en 20,4 km voetpaden bij. Een ommekeer die duidelijk merkbaar is !

Sport, Toerisme & Lokale Economie

Nu het Masterplan Keperenberg-Caerenbergveld zijn vaste contouren bereikt, kunnen de eerste quick-wins gerealiseerd worden.

Schepen Anneleen Van den Houte: “Zo zal het synthetisch voetbalveld in Schepdaal nog vóór de zomer 2018 worden aangelegd. Ook starten we dit jaar nog met de realisatie van de Finse piste. En voor Itterbeek wordt dit jaar al werk gemaakt van de aangepaste verlichting voor Tennis SDI.”

Wat Toerisme betreft wordt volop gefocust op de voorbereiding van het Breughelproject ‘De blik van Breughel’ in 2019. Dit wordt een project met internationale uitstraling waar meer dan 80.000 bezoekers worden verwacht. Het spreekt voor zich dat dit tegelijk een stimulans betekent voor de lokale economie (logies, horeca, middenstand) !

Cultuur, Senioren & Tewerkstelling

Schepen Diane Van Hove: “Het fietspunt is een essentieel onderdeel van het fietscharter dat op de gemeenteraad van november unaniem werd goedgekeurd. Het is een bijgebouw aan Westrand waarin fietsen droog en veilig kunnen achtergelaten worden, er kunnen kleine herstellingen en fiestgraveringen gebeuren via sociale tewerkstelling en het is ook belangrijk voor het Breughelproject in 2019. Toeristen (maar ook verenigingen, bedrijven...) zullen er een elektrische fiets kunnen huren om zo de Breughelkunstenroute gemakkelijk te kunnen verkennen.

Daarbij krijgt de uitbater van het Westrandcafé er een groot terras bij, wat extra aantrekkelijk is in de zomermaanden.

Inzake Tewerkstelling wordt in 2018 verder gewerkt aan stimulansen voor de sociale economie. Zo zal de uitbouw van het Buurtrestaurant in de Welzijnscampus van Bijgaarden reeds dit jaar gerealiseerd worden. Vanaf 2018 zal het PWA (Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap) vervangen worden door Wijkwerken.

Veiligheid, Vlaams karakter & Wijkwerking

Inzake Veiligheid wordt verder ingezet op de versterking van onze lokale politie.
Burgemeester Willy Segers: “Ook dit jaar behouden we de gemeentelijke dotatie aan de lokale politiezone op 5.009.047 euro, wat een stijging is van 15% tegenover de dotatie van 2010. Hiermee bouwen we het politiekorps verder uit en zorgen we voor meer blauw op straat. Tevens plannen we de uitbreiding van het ANPR-cameranetwerk en nieuwe mobiele camera’s die o.m. worden aangewend bij sluikstort of overlast. Ook dit jaar zal wellicht een nieuw Buurt Informatie Netwerk (BIN) het levenslicht zien: het vijfde reeds op 5 jaar tijd!”

Rond Vlaams karakter zijn er voor 2018 en 2019 investeringen gepland betreffende bevlagging, banieren in de dorpskernen en welkomstborden aan de invalswegen.

Conclusie

Samen met nog tal van andere initiatieven binnen onderwijs (project Begijnenborre, aanpassing Keperke,…), jeugd (nieuwe jeugdlokalen scouts Pelgrims en St.-Alena, dakwerken en repetitieruimtes in Castelhof,…) en gebouwen (o.m. restauratie St-Alenatoren) komt deze bestuursploeg haar beloften van 2013 na. De verandering werkt!